Ugrás a fő tartalomra

A kevesebb dráma több

Már az a pillanat is az előadás részévé válik, amikor megkérnek minket, kapcsoljuk ki vagy legalább halkítsuk le a telefonjainkat azzal, hogy nagyon erős felütésként hozzáteszik, hogy „ugye tudjátok, hova kell rakni az ikszet”. A legutóbbi választások után ugyanis a budai buborékból kiszabadult értelmiség szavazatszámlálóként a minden háta mögül tudósított arról, hogy a nyomor nemhogy valóság, de durvább, mint hinnénk. Hogy már egy zsák krumpli se kell az ikszhez. A győzelem garantált, meg ugye a mutyi is.

Schwechtje Mihálynak, sajnos, nem kellett sokat gondolkodni a történeten, amikor leforgatta az Aki bújt, aki nem című rövidfilmet, mely alapján ez a dráma is készült, mert a valóság tálcán kínálta magát. Mert vannak olyan falvak, ahol a cigánytelepen néhány adag herbál áráért adják el a gyerekeket. És olyan magabiztosan hitegeti magát a falu „jóravaló” népe, hogy jobb életük lesz majd Svájcban, hogy még egy visszaszökő gyereklány segélykiáltása sem zökkenti ki őket a megnyugtató félrenézésükből.

Az a helyzet, hogy a téma önmagában is nagyon erős és nem kell sokat győzködni minket, sajnos, hogy megtörtént eseten alapul. Szőke Anita díszlete is sokat ígér, hatása már akkor elér, amikor még el sem kezdődött az előadás. Nem egy falu, hanem egy egész ország, vagy ha tovább tágítunk a látószögön, az egész világ pusztulását mutatja meg egy nagy, széteső képben.

Olasz István András
doktorként próbál úgy csinálni, mintha még emlékezne falubeli gyerekkorára, de ő már egy más világban él. Németország, orvosi praxis, barátnő és ahogy mondja, nem is lehet felsorolni a különbségeket a jelenlegi élete javára. Hirtelen csúszik bele a falu valóságába, de mindvégig értetlen értelmiségi, külső szemlélő marad, aki megdöbbenve „oknyomoz” és vitatkozik a helyi rendőrrel, aki – ahogy a mi valóságunkban is, – csak akkor kezd el dolgozni, ha már hivatalosan is folyik a vér. Miközben nem hivatalosan mindenki tudja, hogy gyerekek tűnnek el a faluból, és egyre duzzad a gyerekszülést ösztönző alapítványi kassza. Ironikus. Az is, ahogyan az egyik jelenetben csodálatosan játszadoznak a kemény szöveggel. Megmosolyogjuk a drogos és értelmi sérült anyát költői szépséggel alakító Szvrcsek Anita és Olasz párbeszédét, amikor a nő már évek óta eladott gyerekének hűlt helyére ül rá a doki úgy, hogy közben gondosan igyekszik eljátszani, a gyerek ott van. Szürreális pillanat, ami bizonyítja, hogy nincs szükség gyerek jelenlétére ahhoz, hogy átérezzük a tragédiát. Ezért is kár, hogy Rédli Károly rendezőként úgy gondolta, nem elég ez az erős szöveg, a helyenként a szuperrealizmust levetkőző, pontos színészi játék és a díszlet adta világ, hanem kellenek még az egyébként jó színpadi érzékű éneklő-táncoló gyerekek és a kétségtelenül kiváló zenészek is, akik feltehetőleg arra hivatottak, hogy a cigányzenével aláhúzzák, cigánytelepen történik a tragédia. Pedig Fabó Tibor polgármesterének kegyetlenül őszinte kirohanása mindent elmond arról, hogy még ha akarna, se tehetne semmit, legalábbis ő ezzel nyugtatja magát, Béhr Márton az orvos testvérének szerepében pedig elég világosan megmutatja, hogyan lehet a mutyit selyempapírba csomagolni és félig naivan hinni, hogy ha jónak tűnik a cél, az szentesíti az eszközt. Cs. Tóth Erzsébet Juló nénijében benne van ennek a világnak az összes fájdalma, szenvedése és reményvesztettsége, miközben együtt nevetünk vele saját kínjainkon is.

Éppen ezért már-már tolakodó a sejtésem szerint könnyzacskóingerlésnek szánt gyerekcsapat és a helyszínt szájbarágó zenei aláfestés. Ha az előadásnak azután lenne vége, hogy a drogos párt fájdalmasan keményen, megdöbbentő erővel játszó Szabó Viktor és Holocsy Krisztina a szemünk láttára alkudja ki megmaradt gyermekük árát, ahol a vásárló ráadásul az a doktor, aki azt hiszi, hogy ha ő teszi ezt, az elfogadható, az emberi méltóság minden további segítség nélkül a szakadékba zuhanna és az előadás a csúcspontján érne véget.

Szepesi Krisztina
Kép: Tugya Vilmos

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sírva vigad a magyar (színész)

Urbán András rendezésében láthattuk a Történt egyszer Újvidéken című előadást. „Kisebbségi extravaganza sok zenével, tánccal, szellemekkel és indiánokkal”, így határozza meg saját magát a produkció. Nos, ezek közül valóban egyikből sem volt hiány. Talán ezt az előadást vártam a legjobban a fesztiválon, mert rendkívül izgalmasnak találom Urbán András rendezői világát, így kíváncsian vártam, az újvidéki társulattal közösen mit alkottak – és szerencsére nem okoztak csalódást. A színház születésnapi ünnepsége után járunk, egy hosszúra nyúlt buli hajnali fázisát láthatjuk, ahol már senki sem önmaga. Az alkohol és a kései órai hatására felszínre kerülnek ki nem mondott szavak, bántalmak, konfliktusok – közben meg néha dalra is fakadnak a színészek. Miközben halad előre az este, a színházban dolgozók reflektálnak saját színészi mivoltukra. Önirónia a javából, a színház alapvető kérdéseit feszegetik: negyedik fal, mit gondolunk a saját művészetünkről, interakció a közönséggel, egyáltalán, mi i...

Szerelemvilág | Beszélgetés Budizsa Evelynnel

Billy kifundálja, hogy hamis igazolással tettetve magát halálos tüdőbetegnek, felkéredzkedik a csónakra, amely szereplőválogatásra szállítja a helybelieket. Csónakos Bobby, aki az érzelemkészletét vállra vetett szerszámosládában mozgatja, mindig körültekintően, a sérelmek súlyának megfelelően illesztve egymáshoz a készségeket, fontolja meg a sújtó brutalitást. Billyre nagyot sújt, a feltételezett szimulálás miatt. Nagyot, ám részvéthozót, mert Helén, a vonzóan dekoratív, ám enyhén elme-kripli tojásfutár félredobja haragját, amiért nem őt. hanem a nyomorékot vitték próbafelvételre Amerikába, és teljesíti annak régi, titkolt kívánságát: sétára indulnak. Szerelmüket azonban megvérzi a mégis valódi tüdőbaj. Helén Budizsa Evelyn. 7 éve végezett színművészként Kolozsváron, a Babeş-Bolyai Tudományegyetemen, 8 éve tagja a Harag György Társulatnak Szatmárnémetiben. Eddigi pályáján körülbelül 8 főszerepet kapott, dolgozhatott Bocsárdi Lászlóval, Andrei Șerbannal, Sardar Tagirovskyval. Anyakönyvi...

California dreamin'

Mit tehet egy csúf, sánta, tüdőbajos fiú egy kicsiny, eldugott, írországi szigeten azon túl, hogy naphosszat fixírozza a teheneket? Álmodozik és remél, hogy egyszer több lesz, mint lenézett nyomorék, és talán ő is megleli majd az igaz szerelmet. A Szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulat Martin McDonagh A kripli című darabjával, Bélai Marcel kiemelkedő minőségű rendezésével érkezett a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiváljára. Martin McDonagh ír drámaíró darabjai veszélyesek: csupán első olvasatra tűnnek közönségbarát, jól formálható, szép kerek egésznek, azonban, ha a színházi alkotó példának okáért A kripli mélyére ás, rögtön szembe találja magát a nagyívű dramaturgiai építkezés és a tűpontos ritmus szerzői követelményeivel, amit megúszni nem lehet, különben darabjaira hullik az előadás. S még említésre sem került a dráma többrétegű jelentéstartalma, amely egyszerre nyújt a közönségnek fekete komédiát, de fontos társadalmi kérdéseket is felvet, amelyekre ugyan válaszol...