Ugrás a fő tartalomra

X…Y…Z…


Az Y-generáció hivatalosan az 1984-1994 között született, a technológia fejlődésével, a fogyasztói társadalom tombolásában nevelkedett generáció. X-szüleik nagy küzdelmek árán teremtik meg számukra a jobb világot, ők mégsem találják helyüket benne. Céltalanok az életben, a munkában, kapcsolataikban. Diplomát diplomára halmozva kerülik a munkapiacot, a harmincas éveikben is a szüleikkel laknak, mindent és mindenkit akarnak, csak felelősséget nem: követelőző, örök gyermekek. Könnyű prédái a gonosz világnak.

A szerző Lénárd Róbert olyan témát választott, amit mindenképp érdemes ekhós szekérrel küldetésszerűen utaztatni – ezt teszi a Vajdasági Tanyaszínház. A valóságshow-őrület jól mutatja, hogy szédíti meg az Y-generációt a „könnyű siker, könnyű pénz és hírnév” Paradicsoma: az ígéret legfőbb forrása a mindenható Média. Mindezt jó érzékkel egy, a célközönségét megszólító konzumműfajra tűzi. Szerencsére a libretto (Lénárd Róbert) és a zene (Klemm Dávid, Erős Ervin) – bár megtartja a stílus kötelező sztereotípiáit – mentes azoktól a közhelyektől és giccsektől, amelyek jegyében manapság sorra születnek az öncélú mjúzikelecskék. A szöveg eredeti, humoros, jó prozódiával ül a zenén, mely ügyesen keveri a musicalt a generációt meghatározó pop irányzatokkal. Az alapanyag tehát erős, rengeteg a játék, a humor, a direkt és bujtatott utalás, és mindemellett tagadhatatlanul vajdasági is. Sok lehetőség van tehát benne, más körülmények között több is, mint amivel a rendezés (Puskás Zoltán) élhetett. Tulajdonképpen a darab funkcionális megfeleltetésén volt a hangsúly, fiataloknak szóló fiatalos előadást csinálni fiatalokkal, és valóban ellátja feladatát: elképzelhetően sikerrel szólítja meg azt a generációt, akinek és akiről ez elsősorban szól. A díszlet három síkja egyszerű, szintén inkább a funkcionalitásra törekszik, ugyanakkor minden illúziónk megél rajta. A koreográfia (Gyenes Ildikó) a zenéhez illeszkedik, a 90-es, 2000-es évek klipmontázsai tűnnek elő. A hangarányok jók, a felénekelt kórust ügyesen keveri el a technikus a valódi énekhanggal.

A nyitány alatt a színpadi sötétségből kék fény nyomasztja ránk a tv-mágiát. Pokolbéli android-kísérői mellett színre lép a showman, Báró Bendegúz (Gombos Dániel), aki örök luciferi szerepét ellátva itt is arra rendeltetett, hogy konfliktust generálva tükröt tartson az aktuális társadalmi torzulásnak. A hétköznapi kisemberekből alkalmi sztárokká avanzsáló „lakók” a vajdasági színházi világ legifjabb tehetségei. Koncentráltan, precízen és nagy lelkesedéssel végzik a rájuk szabott feladatot, tőlük telhetően elkülönítve a típuskaraktereket. Jó, és kell is ez a fiatalság, ez a lendület és lelkesülés. Hiszen a játék hosszú, a próbatétel kegyetlen: megoldani a lakhatást, önellátónak lenni, végre saját kútfőből gondolkodni, kütyük nélkül, felnőni az előző generációkhoz. És ha a társadalmi előmenetel azt kívánja: eltiporni a másikat.

Frappáns, humoros diákelőadást látunk, szórakozunk, de közben megértően szánjuk is kicsit ezt a generációt hibáiért! Na de, majd kinövik… Mert már itt toporog előttünk lázadó türelmetlenséggel a követkeZő!

Nagy Szilvia
Kisvárdai Lapok, 2021. 06. 24.



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Átadták a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljának díjait!

A Kulturális és Innovációs Minisztérium Életmű-díját a felkért, háromtagú Szakmai Bizottság (Nyakó Béla, a Kisvárdai Várszínház és a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljának igazgatója; Balogh Tibor, valamint Pataki András) döntése szerint Wischer Johann vajdasági színművész, rendező, valamint Biluska Annamária színésznő, a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat Örökös Tagja kapta. Biluska Annamária és Wischer Johann A Kulturális és Innovációs Minisztérium Fődíját az Újvidéki Színház kapta III. Richárd című előadásáért, Dejan Projkovszki rendezésében. A társulat egységes stílusban és csapatmunkával szolgálja a címszereplő játékát. A képi világ és a zene egy olyan kor lenyomatát teremti meg, amely szabadjára engedi az emberi gátlástalanságot. Újvidéki Színház | III. Richárd A Kulturális és Innovációs Minisztérium II. helyezését megosztva kapta a Kassai Thália Színház Szentivánéji álom című előadása a shakespeare-i színházi nyelvezet megújításáért és a formabontó lát

Létezésünk disztópiái

Alapvető erkölcsi-etikai dilemmákra világít rá Ivan Viripajev darabjának, a Részegek nek az előadása, amelyet a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház mutatott be a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján. Radu Afrim már nem először dolgozott a marosvásárhelyi társulattal. A román rendezőről és a produkció megszületéséről lapunknak Szabó Réka beszélt, aki rendezőasszisztensként és dramaturgként vett részt ezekben a munkafolyamatokban. Az akkor társulatvezető Keresztes Attila meghívására rendezte Az ördög próbáját 2014 tavaszán, ez volt Radu első munkája Marosvásárhelyen. Ennek a gyümölcsöző munkának a folytatása volt A nyugalom 2015-ben, a Retromadár blokknak csapódik és forró aszfaltra zuhan 2016-ban, majd a Részegek 2018-ban. A Retromadár… folytatásaként a pandémia alatt Radu megírta és megrendezte a Grand Hotel Retromadár előadást. Mint ahogy a számos szakmai elismerés is jelzi, ezekben az években egy erős, szakmailag átgondolt, tudatos művészi munka zajlott a társulatnál, olyan rendez

Íme a 2023-as zsűri!

A Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján a versenyprogram előadásait idén is egy öttagú zsűri értékeli. A zsűritagok részt vesznek az előadások másnapján a Szakmai Klub beszélgetésén, akár hozzászólóként is. A versenyprogramok végeztével ők ítélik oda a fesztiváldíjakat. A díjosztó grémium összetételére a fesztivál művészeti tanácsadója, Balogh Tibor tett javaslatot.   A 2023-as év zsűritagjai Dienes Blanka színésznő, Kiss József Jászai Mari-díjas, drámaíró, rendező, a Soproni Petőfi Színház igazgatója, Németh Ákos József Attila-díjas drámaíró, műfordító, rendező, Szekeres Szabolcs színikritikus, és Szigeti Réka dramaturg. Dienes Blanka:  „Nagy megtiszteltetés számomra, hogy a zsűri egyik tagjaként vehetek részt idén a kisvárdai színházi találkozón. Több alkalommal volt lehetőségem szerepelni a Fesztivál színpadán az Újvidéki Művészeti Akadémia által, a Tanyaszínházzal és Újvidéki Színházzal. Sok tapasztalattal, élménnyel gazdagodtam. Mindig felvillanyoz, amikor sokféle szí