Ugrás a fő tartalomra

Szeretem a romániai multikulturalitást


Trabalka Cecília nem először érkezik Kisvárdára a Szigligeti Színház Nagyvárad társulatával. Életpályájának egyik érdekessége, hogy abban a korszakban érkezett Szegedről Marosvásárhelyre, amikor az anyaországiak közül még kevesen vették a bátorságot az erdélyi egyetemeken végzettséget szerezni. Ami a nagyváradi színházhoz fűződő tagságát illeti, úgy tűnik, hogy megtalálta a helyét, negyedik évadát tölti a társulatban. Kísérletező habitusú, fölfedező kedvű játékos, aki nem fél kipróbálni erejét a számára ismeretlen területeken sem. Idén A tigris című mockumentaryban láthatta a fesztivál közönsége. Az előadás előtt beszélgettünk.

Harmadik alkalommal jársz Kisvárdán. Milyen darabokban léptél színpadra korábban a fesztiválon?

Két évvel ezelőtt Csehov Platovonovját, pontosabban Apátlanul című előadását játszottuk, amit Botos Bálint rendezett, előtte pedig talán szintén két évvel a Kapufa és öngól című ifjúsági előadást hoztuk el.

Most Gianina Cărbunariu A tigris című mockumentaryjével érkeztetek, ami egy állatkertből elszökött tigris kapcsán metsző társadalomkritikát fogalmaz meg jelen korunkról. Miben látod ennek a jelentőségét?

A darab megrázóan kommunikál a valósággal. Elsősorban az egyén szabadságkeresését, vágyát és lehetőségét taglalja egy példázaton keresztül, ami megtörtént esemény: évekkel ezelőtt lelőttek egy elszökött tigrist Nagyszebenben. Az állattal nem találkozunk a darabban, viszont rengeteg társadalmi réteget képviselő szereplő megfogalmazza a véleményét az esettel kapcsolatban. Mindez látlelet a társadalmunkról, a szerző élesen beszél arról, hogy mennyire elfuseráltan működik a körülöttünk lévő világ. Eredetileg A szebeni tigris címet viselte a darab, de miután általánosan érvényes jelenségekkel bír, a város végül kikerült belőle.

Miért éppen Erdélyben szerettél volna tanulni?

Azért, mert szeretem a romániai multikulturalitást és hiszek abban, hogy figyelemmel, kíváncsisággal, képesek vagyunk egymás mellett élni különböző világnézetű emberekkel. Ebben idealista vagyok, mert valóban látok rá lehetőséget. Még akkor is, amikor lehet, hogy talán butaságnak tűnik. Az lenne a jó, ha egy közösség javára válna az azt alkotó emberek különbözősége. Ez szerintem az erdélyi magyar színház egyik erénye. A magyar nyelvű színjátszás egy másfajta színházi kultúrával szoros szimbiózisban él, és emiatt több hatás éri és másképpen fogalmaz, mint a magyarországi színházak.

Miben más Kisvárdán játszani A tigrist, mint Nagyváradon?

Örülünk a nagyobb térnek, hiszen mi alapvetően stúdióelőadást készítettünk Nagyváradon egy kisebb játszóhelyen, mint a Művészetek Háza. Jót tesz az előadásnak a kisvárdai, levegősebb színpadméret.

A fesztivál után mi lesz az életedben a következő állomás?

Visszamegyek Nagyváradra, hiszen a pandémia utáni föloldások miatt játsszunk még néhány előadást júliusban, azután pedig pihenek kicsit. Augusztusban már próbálunk a színházban. Készülünk a Csongor és Tünde-bemutatónkra, másik két „tigrises” kollégámmal, én Kurrahként lépek majd színpadra.

Oláh Zsolt
Kisvárdai Lapok 2021. 06. 25.  







Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sírva vigad a magyar (színész)

Urbán András rendezésében láthattuk a Történt egyszer Újvidéken című előadást. „Kisebbségi extravaganza sok zenével, tánccal, szellemekkel és indiánokkal”, így határozza meg saját magát a produkció. Nos, ezek közül valóban egyikből sem volt hiány. Talán ezt az előadást vártam a legjobban a fesztiválon, mert rendkívül izgalmasnak találom Urbán András rendezői világát, így kíváncsian vártam, az újvidéki társulattal közösen mit alkottak – és szerencsére nem okoztak csalódást. A színház születésnapi ünnepsége után járunk, egy hosszúra nyúlt buli hajnali fázisát láthatjuk, ahol már senki sem önmaga. Az alkohol és a kései órai hatására felszínre kerülnek ki nem mondott szavak, bántalmak, konfliktusok – közben meg néha dalra is fakadnak a színészek. Miközben halad előre az este, a színházban dolgozók reflektálnak saját színészi mivoltukra. Önirónia a javából, a színház alapvető kérdéseit feszegetik: negyedik fal, mit gondolunk a saját művészetünkről, interakció a közönséggel, egyáltalán, mi i

Szerelemvilág | Beszélgetés Budizsa Evelynnel

Billy kifundálja, hogy hamis igazolással tettetve magát halálos tüdőbetegnek, felkéredzkedik a csónakra, amely szereplőválogatásra szállítja a helybelieket. Csónakos Bobby, aki az érzelemkészletét vállra vetett szerszámosládában mozgatja, mindig körültekintően, a sérelmek súlyának megfelelően illesztve egymáshoz a készségeket, fontolja meg a sújtó brutalitást. Billyre nagyot sújt, a feltételezett szimulálás miatt. Nagyot, ám részvéthozót, mert Helén, a vonzóan dekoratív, ám enyhén elme-kripli tojásfutár félredobja haragját, amiért nem őt. hanem a nyomorékot vitték próbafelvételre Amerikába, és teljesíti annak régi, titkolt kívánságát: sétára indulnak. Szerelmüket azonban megvérzi a mégis valódi tüdőbaj. Helén Budizsa Evelyn. 7 éve végezett színművészként Kolozsváron, a Babeş-Bolyai Tudományegyetemen, 8 éve tagja a Harag György Társulatnak Szatmárnémetiben. Eddigi pályáján körülbelül 8 főszerepet kapott, dolgozhatott Bocsárdi Lászlóval, Andrei Șerbannal, Sardar Tagirovskyval. Anyakönyvi

California dreamin'

Mit tehet egy csúf, sánta, tüdőbajos fiú egy kicsiny, eldugott, írországi szigeten azon túl, hogy naphosszat fixírozza a teheneket? Álmodozik és remél, hogy egyszer több lesz, mint lenézett nyomorék, és talán ő is megleli majd az igaz szerelmet. A Szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulat Martin McDonagh A kripli című darabjával, Bélai Marcel kiemelkedő minőségű rendezésével érkezett a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiváljára. Martin McDonagh ír drámaíró darabjai veszélyesek: csupán első olvasatra tűnnek közönségbarát, jól formálható, szép kerek egésznek, azonban, ha a színházi alkotó példának okáért A kripli mélyére ás, rögtön szembe találja magát a nagyívű dramaturgiai építkezés és a tűpontos ritmus szerzői követelményeivel, amit megúszni nem lehet, különben darabjaira hullik az előadás. S még említésre sem került a dráma többrétegű jelentéstartalma, amely egyszerre nyújt a közönségnek fekete komédiát, de fontos társadalmi kérdéseket is felvet, amelyekre ugyan válaszol