Ugrás a fő tartalomra

Szép kis családi portré!



A hétfői fesztiválnap a Szabadkai Népszínház Magyar Társulatának előadásával kezdődött. Mint tudjuk, a koronavírus-járvány miatt bevezetett – folyamatosan változó – korlátozások, szabályok rendkívül nehéz helyzet elé állították a színházi alkotókat is. A szóban forgó társulat A gyászoló család című előadásának koncepciója is az éppen akkor aktuális szerbiai rendeletekhez igazodott, s a játékidő így körülbelül egy órára rövidült. Branislav Nuśić 1935-ös színdarabja egyrészt egy referenciapont a szerb színjátszásban, másrészt az alapkonfliktusa mindenkor aktuális, mindig újabb és újabb értelmezésekre ad lehetőséget. A kisvárdai versenyelőadás közönsége ezúttal Andrej Boka rendező olvasatával ismerkedhetett meg.

A szerencsétlenül, egy kandallóban elhunyt gazdag rokon temetésén megjelenő – távoli és még távolibb – rokonok egymással, illetve a bejárónő, Danica (Pámer Csilla) és az elhunyt hozzátartozói közötti viszonyok és érzelmek már a kezdetektől egyértelműek. S csakhamar kiismerjük a játékszabályokat is. A játék viszont akár negyven napig tarthatna, ugyanis a megboldogult kikötötte ügyvédjénél, hogy a végrendelete csak a halálát követő negyvenedik napon kerüljön nyilvánosságra. Az öt rokon pénzsóvársága nem leplezhető – repülnek a pénzre, mint a legyek a döghúsra –, képmutatóak és rendkívül manipulatívak. Nem haboznak, pillanatok alatt birtokba veszik a házat, melynek vagyontágyait alattomosan, az éj leple alatt térképezik fel: értékes festmények, bútorok... és egy módfelett impozáns csillár csábítja el őket. Azonban a legnagyobb örökségszelet után sóvárognak mindannyian: kérdés, ki a közelebbi rokon? Eközben Danica szemében a távoli rokonság, a rokonok szemében pedig Danica a betolakodó. A filozófia szakot végzett egyetemista lánnyal lényegében cselédként bánnak, de nem csak neki, egymásnak sem adják meg a kijáró tiszteletet.
 


Míg a családtagok a minél gyorsabb hagyatékrendezést sürgetik, így az már megtörténhet aznap este, hiszen szándékaik valójában találkoznak az ügyvéd úréval. Nekik a csalódás percei következnek, ugyanis fény derül arra, hogy a ház, a nyaraló, a részvények és minden egyéb ingóság és ingatlan a leánya, Danica tulajdona. Ezt követően a villámsebességű összeomlás következik, melynek átmenetét kellő profizmussal ábrázolta valamennyi színész. A lány egyszerre tudja meg, hogy az elhunyt az édesapja, valamint azt, hogy ő az egyedüli kezdeményezettje a hatalmas vagyonnak. Pámer Csilla játékában karaktere tehetetlenségét, a sodródását kellőképpen érzékelteti, s kívülről úgy tűnik, mintha ehhez képest határozná meg a saját játékát a többi szereplő. Az utóbbiak dühe, kegyetlensége, az ebben a fokozatban már teljes mértékben védhetetlen viselkedés, rombolásuk megsemmisítő hatású: Danicára és az épített környezetükre is.

Az adaptáció szövege feszes, ugyanakkor szüntelen előre jelzi a végkimenetelt. Ismerjük a szereplők motivációját, hiszen az emberi kétszínűség és önzőség túlcsordulása teremti meg ezeket a szituációkat. A zene habarcsként működik a kegyetlenségi fokok között, a színpadi kép pedig egy családi fényképre enged asszociálni. Mondhatjuk, hogy szép kis család!


Lengyel Emese
Kisvárdai Lapok, 2021. 06. 22.







Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Három a francia igazság

Szerencsés nép a francia, hiszen a vaudeville, mint a 16-17. századi Párizs utcáinak lassanként cselekményessé összefűzött vidám dalai olyan műfajokra hatottak jelentősen, mint a sanzon, az opéra comique, vagy éppen a kabaré. A többszáz éves vaudeville-t nem véletlenül társítják Marc Camoletti Boeing, Boeing – Leszállás Párizsban című, 1960-ban bemutatott világhírű komédiájához, hiszen a darab esszenciáját adja mindannak, amit L’Hexagone környékén gondolnak komikumról, szerelemről, erotikáról és szatíráról. Kétségtelen, hogy a vígjáték óriási sikeréhez – a világon a legtöbbet játszott francia darab – hozzájárult az 1965-ben Tony Curtis és Jerry Lewis főszereplésével bemutatott mozi is, de minden bizonnyal enélkül is rendszeres szereplője lenne a kasszasikert és a közönség szórakoztatását is szem előtt tartó direktorok repertoárjának. Mert hogy a Boeing nem titkoltan a nevettetés szándékával hódít, és miért is ne lenne helye akár a kisvárdai versenyprogramban? Főként, ha olyan színvon...

Az időtlenné tett népszínmű

Szigligeti Ede viszonylag keveset játszott népszínművével érkezett idén Kisvárdára a vajdasági Tanyaszínház. A többségi társadalommal szemben álló család történetét feldolgozó előadásban a sztereotipikus cigány-ábrázolásokkal leszámolva, a cselekményt időtlenségbe helyezve mutatják be a vajdasági akadémisták a kitaszított szerelmeseket. A Tanyaszínház szereplései során amint megkedvelünk egy társulatot, az máris átalakul – mivel ezekben a produkciókban főként az Újvidéki Művészeti Akadémia mindenkori (akár végzős vagy frissen végzett) hallgatói vesznek részt. Gombos Dániel vezetésével, akit A cigány t koordinátoraként olvashatunk a színlapon, azt láthatjuk, hogy egy olyan dinamikus és alapjaiban átgondolt vezetés jellemzi a társulatot, amely a Tanyaszínház fundamentális értékeire fókuszál. Legyen szórakoztató, ám foglalkozzon elgondolkodtató témákkal, teremtsen lehetőséget a fiataloknak és jusson el minél több vajdasági nézőhöz. Az idei előadásban tizenkét hallgató és hat frissen végze...

A 2024-es év díjazottai

2024. június 21. és 29. között megrendezték a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválját. A versenyprogram előadásait Balogh Tibor dramaturg, színikritikus, a fesztivál művészeti tanácsadója válogatta. A színházi seregszemle idei díszvendége az alapítása 25. évfordulóját ünneplő székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház volt. Mások mellett Szabadkáról, Újvidékről, Kassáról, Székelyudvarhelyről, Kolozsvárról, Sepsiszentgyörgyről, Marosvásárhelyről, Nagyváradról, Csíkszeredából, Beregszászból és Gyergyószentmiklósról érkeztek a magyar nyelven játszó színházak, valamint láthatók voltak a Térszínház, a Ferencvárosi Pinceszínház és az Udvari Kamaraszínház, a versenyprogramon kívül pedig az Újszínház, a Lilom Produkció, az Orlai Produkció és a Veres 1 Színház előadásai is. Kilenc nap alatt huszonhét produkció került színre három helyszínen. Balázs Zoltán színész, rendező elhozta középiskolásoknak szánt színésztechnikai beszélgetőjátékát, az Aranybogár elnevezésű módszertani foglalkozást. A s...