Ugrás a fő tartalomra

Szép kis családi portré!



A hétfői fesztiválnap a Szabadkai Népszínház Magyar Társulatának előadásával kezdődött. Mint tudjuk, a koronavírus-járvány miatt bevezetett – folyamatosan változó – korlátozások, szabályok rendkívül nehéz helyzet elé állították a színházi alkotókat is. A szóban forgó társulat A gyászoló család című előadásának koncepciója is az éppen akkor aktuális szerbiai rendeletekhez igazodott, s a játékidő így körülbelül egy órára rövidült. Branislav Nuśić 1935-ös színdarabja egyrészt egy referenciapont a szerb színjátszásban, másrészt az alapkonfliktusa mindenkor aktuális, mindig újabb és újabb értelmezésekre ad lehetőséget. A kisvárdai versenyelőadás közönsége ezúttal Andrej Boka rendező olvasatával ismerkedhetett meg.

A szerencsétlenül, egy kandallóban elhunyt gazdag rokon temetésén megjelenő – távoli és még távolibb – rokonok egymással, illetve a bejárónő, Danica (Pámer Csilla) és az elhunyt hozzátartozói közötti viszonyok és érzelmek már a kezdetektől egyértelműek. S csakhamar kiismerjük a játékszabályokat is. A játék viszont akár negyven napig tarthatna, ugyanis a megboldogult kikötötte ügyvédjénél, hogy a végrendelete csak a halálát követő negyvenedik napon kerüljön nyilvánosságra. Az öt rokon pénzsóvársága nem leplezhető – repülnek a pénzre, mint a legyek a döghúsra –, képmutatóak és rendkívül manipulatívak. Nem haboznak, pillanatok alatt birtokba veszik a házat, melynek vagyontágyait alattomosan, az éj leple alatt térképezik fel: értékes festmények, bútorok... és egy módfelett impozáns csillár csábítja el őket. Azonban a legnagyobb örökségszelet után sóvárognak mindannyian: kérdés, ki a közelebbi rokon? Eközben Danica szemében a távoli rokonság, a rokonok szemében pedig Danica a betolakodó. A filozófia szakot végzett egyetemista lánnyal lényegében cselédként bánnak, de nem csak neki, egymásnak sem adják meg a kijáró tiszteletet.
 


Míg a családtagok a minél gyorsabb hagyatékrendezést sürgetik, így az már megtörténhet aznap este, hiszen szándékaik valójában találkoznak az ügyvéd úréval. Nekik a csalódás percei következnek, ugyanis fény derül arra, hogy a ház, a nyaraló, a részvények és minden egyéb ingóság és ingatlan a leánya, Danica tulajdona. Ezt követően a villámsebességű összeomlás következik, melynek átmenetét kellő profizmussal ábrázolta valamennyi színész. A lány egyszerre tudja meg, hogy az elhunyt az édesapja, valamint azt, hogy ő az egyedüli kezdeményezettje a hatalmas vagyonnak. Pámer Csilla játékában karaktere tehetetlenségét, a sodródását kellőképpen érzékelteti, s kívülről úgy tűnik, mintha ehhez képest határozná meg a saját játékát a többi szereplő. Az utóbbiak dühe, kegyetlensége, az ebben a fokozatban már teljes mértékben védhetetlen viselkedés, rombolásuk megsemmisítő hatású: Danicára és az épített környezetükre is.

Az adaptáció szövege feszes, ugyanakkor szüntelen előre jelzi a végkimenetelt. Ismerjük a szereplők motivációját, hiszen az emberi kétszínűség és önzőség túlcsordulása teremti meg ezeket a szituációkat. A zene habarcsként működik a kegyetlenségi fokok között, a színpadi kép pedig egy családi fényképre enged asszociálni. Mondhatjuk, hogy szép kis család!


Lengyel Emese
Kisvárdai Lapok, 2021. 06. 22.







Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Átadták a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljának díjait!

A Kulturális és Innovációs Minisztérium Életmű-díját a felkért, háromtagú Szakmai Bizottság (Nyakó Béla, a Kisvárdai Várszínház és a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljának igazgatója; Balogh Tibor, valamint Pataki András) döntése szerint Wischer Johann vajdasági színművész, rendező, valamint Biluska Annamária színésznő, a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat Örökös Tagja kapta. Biluska Annamária és Wischer Johann A Kulturális és Innovációs Minisztérium Fődíját az Újvidéki Színház kapta III. Richárd című előadásáért, Dejan Projkovszki rendezésében. A társulat egységes stílusban és csapatmunkával szolgálja a címszereplő játékát. A képi világ és a zene egy olyan kor lenyomatát teremti meg, amely szabadjára engedi az emberi gátlástalanságot. Újvidéki Színház | III. Richárd A Kulturális és Innovációs Minisztérium II. helyezését megosztva kapta a Kassai Thália Színház Szentivánéji álom című előadása a shakespeare-i színházi nyelvezet megújításáért és a formabontó lát

Létezésünk disztópiái

Alapvető erkölcsi-etikai dilemmákra világít rá Ivan Viripajev darabjának, a Részegek nek az előadása, amelyet a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház mutatott be a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján. Radu Afrim már nem először dolgozott a marosvásárhelyi társulattal. A román rendezőről és a produkció megszületéséről lapunknak Szabó Réka beszélt, aki rendezőasszisztensként és dramaturgként vett részt ezekben a munkafolyamatokban. Az akkor társulatvezető Keresztes Attila meghívására rendezte Az ördög próbáját 2014 tavaszán, ez volt Radu első munkája Marosvásárhelyen. Ennek a gyümölcsöző munkának a folytatása volt A nyugalom 2015-ben, a Retromadár blokknak csapódik és forró aszfaltra zuhan 2016-ban, majd a Részegek 2018-ban. A Retromadár… folytatásaként a pandémia alatt Radu megírta és megrendezte a Grand Hotel Retromadár előadást. Mint ahogy a számos szakmai elismerés is jelzi, ezekben az években egy erős, szakmailag átgondolt, tudatos művészi munka zajlott a társulatnál, olyan rendez

Íme a 2023-as zsűri!

A Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján a versenyprogram előadásait idén is egy öttagú zsűri értékeli. A zsűritagok részt vesznek az előadások másnapján a Szakmai Klub beszélgetésén, akár hozzászólóként is. A versenyprogramok végeztével ők ítélik oda a fesztiváldíjakat. A díjosztó grémium összetételére a fesztivál művészeti tanácsadója, Balogh Tibor tett javaslatot.   A 2023-as év zsűritagjai Dienes Blanka színésznő, Kiss József Jászai Mari-díjas, drámaíró, rendező, a Soproni Petőfi Színház igazgatója, Németh Ákos József Attila-díjas drámaíró, műfordító, rendező, Szekeres Szabolcs színikritikus, és Szigeti Réka dramaturg. Dienes Blanka:  „Nagy megtiszteltetés számomra, hogy a zsűri egyik tagjaként vehetek részt idén a kisvárdai színházi találkozón. Több alkalommal volt lehetőségem szerepelni a Fesztivál színpadán az Újvidéki Művészeti Akadémia által, a Tanyaszínházzal és Újvidéki Színházzal. Sok tapasztalattal, élménnyel gazdagodtam. Mindig felvillanyoz, amikor sokféle szí