Ugrás a fő tartalomra

Önazonosság és gyökértelenség

Két előadással is érdekelt a fesztiválprogramban Pataki András, a soproni teátrum igazgatója, aki rendezőként Sławomir Mrożek Emigránsok című darabját és a Zenta, 1697 produkcióját állította színpadra. Lapunk először az Emigránsok aktualitásáról kérdezte.

A 80-as években ismerkedtem meg magával a darabbal, ami 1974-ben született. Ha komolyan foglalkozunk a szöveggel, láthatjuk, hogy a Kelet és Nyugat közötti, a 90-es évekig létező megosztottság elmúltával, más módon, más dimenziókkal, de a probléma transzformálódott, és megmaradt. Arra, hogy mit keresünk a nyolcvanas években Európában, viszonylag egyszerű válasz adható. Gyakorlatilag ez mára annyit változott, hogy nem söpörhetjük az európai politikai megosztottság szőnyege alá az előadás drámájának valódi megfejtését.

Mi lehet ez? Mi a vezérgondolata az előadásnak?

A legfontosabb probléma az önazonosság hiánya, amit itt látunk, az, hogy a két ember különböző okokból szigetelődik el. Az AA nevű szereplő az értelmiségi figura, róla nehezebben megfejthető, hogy mit keres a pincében. Ha a politikai megosztottság mentén értelmeznénk a helyzetet, akkor sokkal egyszerűbb volna, szegényt üldözték a kommunisták, ezért kellett elmenekülnie. De már Mrożek szövegéből is kiderül, hogy egyáltalán nem ilyen egyszerű ennek a képlete. XX látszólag egyszerűbb eset, de ő sem tud önazonos életet élni, hiszen, úgymond a családjának él, de tulajdonképpen az közben szétesik, mert nem is látják egymást. Az, hogy Nyugaton keressük a gazdasági érvényesülést, jól láthatóan családromboló modelleket teremt. Pusztító hatású, miközben éppen a családra hivatkozva éljük azt a teljesen kiszolgáltatott, mondhatni rabszolgaéletet. A szövegből egyébként csak azokat a részeket húztuk ki, amelyek a konkrét rendszerre utaltak, másra nem is volt szükség.

Ha az Emigránsok a gyökértelenség drámája, a Zenta 1697 épp az ellenkezője, hiszen egy sorsfordító történelmi esemény ihlette. Hogyan született meg az előadás?

Egy marosvásárhelyi vendégjátékon sétálgatva láttunk Wischer Johann kollégámmal az ottani főtéren egy nagyon elkötelezett ortodox pópát gyerekekkel együtt fellépni egy színpadon, ahol román népi játékokat adtak elő nagy hévvel. Erre azt mondta Johann, hogy épp ilyen elkötelezetten kellene Zentán is terjeszteni a magyar kultúrát. Beszéltünk a Zentai Napokról, amit a történelmi esemény tiszteletére tartanak minden évben, és így jött az ötlet, hogy írassunk egy rockoperát a zentai csata emlékére. Szerencsére Szarka Gyula és Szálinger Balázs nyitottak voltak, és rendkívül gyors tempóban megírták a darabot, így tudtuk bemutatni időben Zentán. Később aztán Sopronban is bemutattuk, és még pár helyen. A legnagyobb erénye a produkciónak, hogy egy magyar történelmi témájú ősbemutató valósulhatott meg.

Ez azt is mutatja, hogy jól működik a koprodukció a határon túli színházakkal?

Ebben én evidenciát látok, hiszen ezeknek a határok csak addig vannak ott, amíg a mi fejünkben léteznek. Azt gondolom, hogy nem helyes, ha ezek elválasztanak minket, az egyetemes érték mentén a magyarságnak természetes a kapcsolata egymással, önmagával.

Ungvári Judit
Kisvárdai Lapok, 2021. 06. 23.


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Átadták a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljának díjait!

A Kulturális és Innovációs Minisztérium Életmű-díját a felkért, háromtagú Szakmai Bizottság (Nyakó Béla, a Kisvárdai Várszínház és a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljának igazgatója; Balogh Tibor, valamint Pataki András) döntése szerint Wischer Johann vajdasági színművész, rendező, valamint Biluska Annamária színésznő, a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat Örökös Tagja kapta. Biluska Annamária és Wischer Johann A Kulturális és Innovációs Minisztérium Fődíját az Újvidéki Színház kapta III. Richárd című előadásáért, Dejan Projkovszki rendezésében. A társulat egységes stílusban és csapatmunkával szolgálja a címszereplő játékát. A képi világ és a zene egy olyan kor lenyomatát teremti meg, amely szabadjára engedi az emberi gátlástalanságot. Újvidéki Színház | III. Richárd A Kulturális és Innovációs Minisztérium II. helyezését megosztva kapta a Kassai Thália Színház Szentivánéji álom című előadása a shakespeare-i színházi nyelvezet megújításáért és a formabontó lát

Létezésünk disztópiái

Alapvető erkölcsi-etikai dilemmákra világít rá Ivan Viripajev darabjának, a Részegek nek az előadása, amelyet a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház mutatott be a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján. Radu Afrim már nem először dolgozott a marosvásárhelyi társulattal. A román rendezőről és a produkció megszületéséről lapunknak Szabó Réka beszélt, aki rendezőasszisztensként és dramaturgként vett részt ezekben a munkafolyamatokban. Az akkor társulatvezető Keresztes Attila meghívására rendezte Az ördög próbáját 2014 tavaszán, ez volt Radu első munkája Marosvásárhelyen. Ennek a gyümölcsöző munkának a folytatása volt A nyugalom 2015-ben, a Retromadár blokknak csapódik és forró aszfaltra zuhan 2016-ban, majd a Részegek 2018-ban. A Retromadár… folytatásaként a pandémia alatt Radu megírta és megrendezte a Grand Hotel Retromadár előadást. Mint ahogy a számos szakmai elismerés is jelzi, ezekben az években egy erős, szakmailag átgondolt, tudatos művészi munka zajlott a társulatnál, olyan rendez

Íme a 2023-as zsűri!

A Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján a versenyprogram előadásait idén is egy öttagú zsűri értékeli. A zsűritagok részt vesznek az előadások másnapján a Szakmai Klub beszélgetésén, akár hozzászólóként is. A versenyprogramok végeztével ők ítélik oda a fesztiváldíjakat. A díjosztó grémium összetételére a fesztivál művészeti tanácsadója, Balogh Tibor tett javaslatot.   A 2023-as év zsűritagjai Dienes Blanka színésznő, Kiss József Jászai Mari-díjas, drámaíró, rendező, a Soproni Petőfi Színház igazgatója, Németh Ákos József Attila-díjas drámaíró, műfordító, rendező, Szekeres Szabolcs színikritikus, és Szigeti Réka dramaturg. Dienes Blanka:  „Nagy megtiszteltetés számomra, hogy a zsűri egyik tagjaként vehetek részt idén a kisvárdai színházi találkozón. Több alkalommal volt lehetőségem szerepelni a Fesztivál színpadán az Újvidéki Művészeti Akadémia által, a Tanyaszínházzal és Újvidéki Színházzal. Sok tapasztalattal, élménnyel gazdagodtam. Mindig felvillanyoz, amikor sokféle szí