Ugrás a fő tartalomra

Játsszunk egyet!



Hatházi András rendezőt, a csíkszeredai Csíki Játékszín Halász Péter: Gyerekünk című előadása kapcsán kérdeztük.
Halász Péter drámájának a vége, miszerint a leukémiás kisfiú túléli betegségét, ám felnőtt korára homoszexuális lesz, igen aktuálisan szólt tegnap a Zsinagógában.

A motivációm egy volt, megcsinálni a szöveget. Semmiféle aktuálpolitikai szándék nem vezérelt, az érdekelt hogyan viszonyul az átlagember a szövegben felvetett kérdésekhez akár Kisvárdán, akár Csíkszeredán, bárhol a világban. Most Magyarországon az újonnan meghozott törvény miatt máshova, a darab végére kerülhetett a hangsúly.

Egy történet elmesélésén túl a Gyerekünk című dráma a színház miértjére, egy előadás definiálására is ad izgalmas lehetőségeket. Ez a szándék vezérelte a darabválasztást?

Nincsenek előre eltervezett elképzeléseim, mit szeretnék megcsinálni. A volt igazgató, Kányádi Szilárd, mikor felkért erre a munkára, akkor Deák Katalin dramaturg javaslatára vettem kézbe Halász Péter drámáját. Mikor először elolvastam, megijedtem, mit tudok majd belőle kihozni. Többszöri olvasás után azonban már nem tűnt annyira lehetetlen vállalkozásnak. Megmutattam a látványtervezőnek, Hatházi Rebekának, akinek javaslatára az Addams Family-világ megjelenítése megindította a fantáziám, és összeállt a fejemben a kép. Elküldtem a színészeknek a szöveget, a kezdeti kétségbeesésükön a rengeteg játéklehetőség lendítette át őket. Közösen gondolkodtunk a próbafolyamat alatt, igazi Devised theatre-ként dolgoztunk (Devised theatre – gyakran kollektív alkotásnak nevezik – a színházkészítés egyik módszere, amelyben a szövegkönyv vagy az előadás szerkezete az előadó együttes együttműködő, gyakran improvizatív munkájából származik – a szerk.)

Állandó munkatársakkal dolgozik?


Kezd kialakulni az állandó munkatársaim csoportja. Nagyrészt Deák Katalin dramaturggal dolgozom. Eddig állandó látványtervezővel nem működtem közre, ám nemrég végezte el Marosvásárhelyen Rebeka lányom a látványtervező szakot, amely lefedi a díszlet-jelmez, kellék-smink megálmodását is, és a rábízott feladatokat jól vette, így most már munkatársamként tekinthetek rá.

Az előadás egy pontján megkérik a nézőket ne árulják el, ha unatkoztak, ugyanis így a támogatás megszűnése veszélyeztetheti a színházat. Ez mennyire reális probléma Csíkszeredán?

Ezen soha nem gondolkodtam. Eddig nem volt rá példa, hogy tartanunk kellett volna a támogatás megvonásától, mert nem tetszett a nézőknek a darab. Úgy tartom, játsszunk egyet, és erre vagy vevő a néző, vagy nem. A színház működése érdekel. Mit csinál a színész, milyen viszonyban áll a nézővel, azokat a helyzeteket keresem, amikkel Sztanyiszlavszkij nem tudott mit kezdeni.

Az előadás bővelkedett a Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválját érintő utalásokkal. Hogyan születtek ezek?

Hatházi András: Javarészt a mai próbán kerültek bele, nem láttuk értelmét például olyan előadások felsorolásának, amelyeket a nézők nem láthattak. Az előző pár nap produkcióit említettük meg, a Boldogtalanokat, a Dérynét, a Parasztoperát, amit nagyobb valószínűséggel láthatott a mi nézőnk is. Továbbá falunevet változtattunk, Somlyó helyett Ajakról érkezik be Mariska néni a mi történetünkbe. A néző így közelebbinek érzi a színházat, nem akarok múzeumot csinálni, most történik minden, erre kell reagálnunk. Az esti előadásban is hoztak a próbán nem megbeszélt reakciókat a színészek. Ha adódik egy pillanat, harapjanak rá, nézzük meg mi születik belőle, erre biztatom őket.

Táborosi Margaréta
Kisvárdai Lapok 2021. 06. 21.






Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Átadták a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljának díjait!

A Kulturális és Innovációs Minisztérium Életmű-díját a felkért, háromtagú Szakmai Bizottság (Nyakó Béla, a Kisvárdai Várszínház és a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljának igazgatója; Balogh Tibor, valamint Pataki András) döntése szerint Wischer Johann vajdasági színművész, rendező, valamint Biluska Annamária színésznő, a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat Örökös Tagja kapta. Biluska Annamária és Wischer Johann A Kulturális és Innovációs Minisztérium Fődíját az Újvidéki Színház kapta III. Richárd című előadásáért, Dejan Projkovszki rendezésében. A társulat egységes stílusban és csapatmunkával szolgálja a címszereplő játékát. A képi világ és a zene egy olyan kor lenyomatát teremti meg, amely szabadjára engedi az emberi gátlástalanságot. Újvidéki Színház | III. Richárd A Kulturális és Innovációs Minisztérium II. helyezését megosztva kapta a Kassai Thália Színház Szentivánéji álom című előadása a shakespeare-i színházi nyelvezet megújításáért és a formabontó lát

Létezésünk disztópiái

Alapvető erkölcsi-etikai dilemmákra világít rá Ivan Viripajev darabjának, a Részegek nek az előadása, amelyet a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház mutatott be a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján. Radu Afrim már nem először dolgozott a marosvásárhelyi társulattal. A román rendezőről és a produkció megszületéséről lapunknak Szabó Réka beszélt, aki rendezőasszisztensként és dramaturgként vett részt ezekben a munkafolyamatokban. Az akkor társulatvezető Keresztes Attila meghívására rendezte Az ördög próbáját 2014 tavaszán, ez volt Radu első munkája Marosvásárhelyen. Ennek a gyümölcsöző munkának a folytatása volt A nyugalom 2015-ben, a Retromadár blokknak csapódik és forró aszfaltra zuhan 2016-ban, majd a Részegek 2018-ban. A Retromadár… folytatásaként a pandémia alatt Radu megírta és megrendezte a Grand Hotel Retromadár előadást. Mint ahogy a számos szakmai elismerés is jelzi, ezekben az években egy erős, szakmailag átgondolt, tudatos művészi munka zajlott a társulatnál, olyan rendez

Íme a 2023-as zsűri!

A Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján a versenyprogram előadásait idén is egy öttagú zsűri értékeli. A zsűritagok részt vesznek az előadások másnapján a Szakmai Klub beszélgetésén, akár hozzászólóként is. A versenyprogramok végeztével ők ítélik oda a fesztiváldíjakat. A díjosztó grémium összetételére a fesztivál művészeti tanácsadója, Balogh Tibor tett javaslatot.   A 2023-as év zsűritagjai Dienes Blanka színésznő, Kiss József Jászai Mari-díjas, drámaíró, rendező, a Soproni Petőfi Színház igazgatója, Németh Ákos József Attila-díjas drámaíró, műfordító, rendező, Szekeres Szabolcs színikritikus, és Szigeti Réka dramaturg. Dienes Blanka:  „Nagy megtiszteltetés számomra, hogy a zsűri egyik tagjaként vehetek részt idén a kisvárdai színházi találkozón. Több alkalommal volt lehetőségem szerepelni a Fesztivál színpadán az Újvidéki Művészeti Akadémia által, a Tanyaszínházzal és Újvidéki Színházzal. Sok tapasztalattal, élménnyel gazdagodtam. Mindig felvillanyoz, amikor sokféle szí