Ugrás a fő tartalomra

Humorral oldani a tragédiát, magyar szóval az egynyelvű képzést

Az idei fesztiválprogramban felvidéki hallgatói előadás is szerepelt, ami azért különleges, mert a Pozsonyi Színház- és Filmművészeti Főiskolán nincs magyar nyelvű képzés. Ennek nehézségeiről és a lehetőségekről beszélgettünk Matusek Attilával, a Hamlet rendezőjével.


Hogyan kapcsolódsz a pozsonyi főiskola tevékenységéhez?

Kaposváron végeztem nagyjából négy éve, de én is felvidéki vagyok, így sokakat ismertem azok közül, akiket felvettek Pozsonyba. Régóta szívfájdalom a felvidéki szakmának, hogy az ott végző fiatalok nem igazán tudnak magyarul dolgozni, tanulni. Minden évfolyamban van 1-2 magyar diák, így adott volt a lehetőség, hogy velük külön foglalkozzunk. A ma esti előadásban szereplők például három különböző évfolyam hallgatói. A komáromi Benkő Géza stúdiószínpad (a komáromi színház stúdiótere, a szerk.) vezetőjeként fontos számomra, hogy a fiatalok is helyet kapjanak. A Symbol Polgári Társulás és a komáromi Jókai Színház karolta fel, támogatja azt a műhelymunkát, amely során a nyári hónapokban összeállítunk egy előadást.

Milyen perspektívája van a programon belül elkészült előadásnak?


A főiskolán a hallgatók főként stúdióterekben játszanak. A Komáromi Jókai Színház társulatát végső soron szeretnénk fiatalítani – ehhez viszont az kell, hogy a színészek tapasztalatot szerezhessenek nagyszínpadon. Először kisebb térben próbálunk, ami hasonlít a főiskolán megszokotthoz, illetve játszunk közönség előtt. Ez jó terep az orgánum teszteléséhez. Most más fesztiválra nem tervezünk menni, de a Hamlet már az előző évadban is bérletes volt és jövőre is fogjuk még játszani.


Az általad, általatok indított magyar nyelvű műhely bekerülhet a pozsonyi főiskola tantervébe?

Nagyon remélem, mi ezért dolgozunk. Állandó óraként lehet, hogy nem, inkább egy-egy trimeszterbeli kurzusra látok lehetőséget. Jó példa lehet a magyarországi, ahol egy-egy rendezőt hívnak projektekre, közös alkotásra – örülnénk annak is, ha a készített előadásokat például elismernék vizsgaként. Ugyanakkor a tavalyi évben elindult egy magyar nyelvű beszédtechnika óra a magyar hallgatók részére az intézményen belül, ezt azonban némileg megzavarta a járvány.

Milyen munkáid lesznek, mit láthatnak a Komáromba látogató nézők a következő évadban?

Egy katalán darabot fogok rendezni, Jordi Galcerán Burundangáját. A Hamlet után szerettünk volna valami teljesen mást, valami vicceset csinálni – így esett a választás erre a komédiára. A kassai Thália Színházban is egy komédián dolgozunk. Azt látom, hogy a mi generációnk a legnagyobb tragédiát is igyekszik humorral feloldani. Egy-egy vígjáték próbája közben pedig általános jókedv alakul ki a társulatnál, mindenki nagyon szereti – reméljük, a nézők is így lesznek majd ezzel.

Tölli Szofia
Kisvárdai Lapok, 2021. 06. 25.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Átadták a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljának díjait!

A Kulturális és Innovációs Minisztérium Életmű-díját a felkért, háromtagú Szakmai Bizottság (Nyakó Béla, a Kisvárdai Várszínház és a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljának igazgatója; Balogh Tibor, valamint Pataki András) döntése szerint Wischer Johann vajdasági színművész, rendező, valamint Biluska Annamária színésznő, a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat Örökös Tagja kapta. Biluska Annamária és Wischer Johann A Kulturális és Innovációs Minisztérium Fődíját az Újvidéki Színház kapta III. Richárd című előadásáért, Dejan Projkovszki rendezésében. A társulat egységes stílusban és csapatmunkával szolgálja a címszereplő játékát. A képi világ és a zene egy olyan kor lenyomatát teremti meg, amely szabadjára engedi az emberi gátlástalanságot. Újvidéki Színház | III. Richárd A Kulturális és Innovációs Minisztérium II. helyezését megosztva kapta a Kassai Thália Színház Szentivánéji álom című előadása a shakespeare-i színházi nyelvezet megújításáért és a formabontó lát

Létezésünk disztópiái

Alapvető erkölcsi-etikai dilemmákra világít rá Ivan Viripajev darabjának, a Részegek nek az előadása, amelyet a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház mutatott be a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján. Radu Afrim már nem először dolgozott a marosvásárhelyi társulattal. A román rendezőről és a produkció megszületéséről lapunknak Szabó Réka beszélt, aki rendezőasszisztensként és dramaturgként vett részt ezekben a munkafolyamatokban. Az akkor társulatvezető Keresztes Attila meghívására rendezte Az ördög próbáját 2014 tavaszán, ez volt Radu első munkája Marosvásárhelyen. Ennek a gyümölcsöző munkának a folytatása volt A nyugalom 2015-ben, a Retromadár blokknak csapódik és forró aszfaltra zuhan 2016-ban, majd a Részegek 2018-ban. A Retromadár… folytatásaként a pandémia alatt Radu megírta és megrendezte a Grand Hotel Retromadár előadást. Mint ahogy a számos szakmai elismerés is jelzi, ezekben az években egy erős, szakmailag átgondolt, tudatos művészi munka zajlott a társulatnál, olyan rendez

Íme a 2023-as zsűri!

A Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján a versenyprogram előadásait idén is egy öttagú zsűri értékeli. A zsűritagok részt vesznek az előadások másnapján a Szakmai Klub beszélgetésén, akár hozzászólóként is. A versenyprogramok végeztével ők ítélik oda a fesztiváldíjakat. A díjosztó grémium összetételére a fesztivál művészeti tanácsadója, Balogh Tibor tett javaslatot.   A 2023-as év zsűritagjai Dienes Blanka színésznő, Kiss József Jászai Mari-díjas, drámaíró, rendező, a Soproni Petőfi Színház igazgatója, Németh Ákos József Attila-díjas drámaíró, műfordító, rendező, Szekeres Szabolcs színikritikus, és Szigeti Réka dramaturg. Dienes Blanka:  „Nagy megtiszteltetés számomra, hogy a zsűri egyik tagjaként vehetek részt idén a kisvárdai színházi találkozón. Több alkalommal volt lehetőségem szerepelni a Fesztivál színpadán az Újvidéki Művészeti Akadémia által, a Tanyaszínházzal és Újvidéki Színházzal. Sok tapasztalattal, élménnyel gazdagodtam. Mindig felvillanyoz, amikor sokféle szí