Ugrás a fő tartalomra

Halálperformansz



Színházban vagyunk. Színházban vagyunk? Ez már az előadás? Elkezdődött? Mi történik pontosan? Ilyen és ehhez hasonló kérdéseket vet fel és szed ízekre a csíkszeredai Csíki Játékszín társulata Halász Péter Gyerekünk című drámája segítségével.

Az előadás expresszív, extravagáns, exhibicionista színpadképe könnyen elterelheti figyelmünket a provokatív szöveg és a kiáradó, folyton interakcióba lépő játék alatt megbúvó esszenciáról. Ám ez az elsőre tünékenynek ható réteg, jelentés ott rejlik a rituális térbe való bevezetődésben. Megbújik a meghökkentő – a cross-dressingre, drag-re és az Adams family-re egyszerre emlékeztető – halotti maszkokban, a leukémia csendes csepegésében, adagolásában, és abban a hirtelen csattanásban, amely elválasztja a tudattal érzékelt materiális világot a tudatban képződő álomképektől.

 
Hatházi András rendezésében a performansz jellegzetességei a rituális ünnepek szokásrendjével és a haláltánc műfajával keverednek. A ritualitást erősíti az, hogy a néző az első pillanattól kezdve meg van fosztva kényelmes passzivitásától, hiszen a játszók átvezetik a színpad mögött, majd azon keresztül. Ebben a performatív aktusban a már beérkezett nézők az újabbakat nézik, míg az éppen most érkezők maguk is színésszé válnak a teljes reflektorfényben úszó színpadon. Habár a közönség leülhet a nézőtéren, a legtöbb jelenetben fenntartják aktivitásukat: a játszók interakcióba lépnek velük, amely által az előadás azt az érzetet kelti, hogy egyszeri, megismételhetetlen dolgot látnak, amelynek maguk is résztvevői, alakítói.

Ugyan e két aspektus talán szembetűnőbb a Gyermekünkben, a performansz-szerű rituális játék összességében mégis a haláltánchoz áll legközelebb. Nem csupán annak szövegében jelenik meg ez a kifejezés, amikor a leukémiás gyermeket látjuk a kórházban, valamint nem kizárólag a nézőkkel folytatott interakciókban van jelen a halál motívuma, amely a gyógyszerek és drogok közötti határvonal elmosásával, az unalom és halál fogalmának összekapcsolásával egyaránt megjelenik. A halál tetten érhető a többszörösen önreflexív szituációkban. A játék a színpadon elhelyezett tükör-öltözőasztalokban megkettőződik, a játszók pedig szinte állandóan reagálnak a történések színháziasságára, elbizonytalanítva ezáltal önnön funkciójukat és létüket.

A halál láthatatlan játszóként az előadás első pillanatától kezdve a színészekkel együtt kísér minket a tisztítótűzbe, ahol a katarzis, a megtisztulás végbemehet. A halál mindenkiért eljön. Egyenként, ám az archetipikus figurákkal együtt szállunk alá sírunkba. Az anya, a feleségét megcsaló apa, szeretője, a titkárnő… Bizonytalan, a halál mikor karolt belénk: az egyik pillanatban még itt vagyunk, a színház előtt. Élünk – a másik pillanatban pedig… mi történik? Élünk vagy már meghaltunk? Ez már az előadás? Vagy vége van? Mikor van vége? A színrevitel több eleme hathat túlzónak, feleslegesnek – a tudat és a tudatalatti szürrealitását azonban nem lehet számonkérni.

Tölli Szofia
Kisvárdai Lapok 2021. 06. 21.


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Átadták a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljának díjait!

A Kulturális és Innovációs Minisztérium Életmű-díját a felkért, háromtagú Szakmai Bizottság (Nyakó Béla, a Kisvárdai Várszínház és a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljának igazgatója; Balogh Tibor, valamint Pataki András) döntése szerint Wischer Johann vajdasági színművész, rendező, valamint Biluska Annamária színésznő, a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat Örökös Tagja kapta. Biluska Annamária és Wischer Johann A Kulturális és Innovációs Minisztérium Fődíját az Újvidéki Színház kapta III. Richárd című előadásáért, Dejan Projkovszki rendezésében. A társulat egységes stílusban és csapatmunkával szolgálja a címszereplő játékát. A képi világ és a zene egy olyan kor lenyomatát teremti meg, amely szabadjára engedi az emberi gátlástalanságot. Újvidéki Színház | III. Richárd A Kulturális és Innovációs Minisztérium II. helyezését megosztva kapta a Kassai Thália Színház Szentivánéji álom című előadása a shakespeare-i színházi nyelvezet megújításáért és a formabontó lát

Létezésünk disztópiái

Alapvető erkölcsi-etikai dilemmákra világít rá Ivan Viripajev darabjának, a Részegek nek az előadása, amelyet a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház mutatott be a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján. Radu Afrim már nem először dolgozott a marosvásárhelyi társulattal. A román rendezőről és a produkció megszületéséről lapunknak Szabó Réka beszélt, aki rendezőasszisztensként és dramaturgként vett részt ezekben a munkafolyamatokban. Az akkor társulatvezető Keresztes Attila meghívására rendezte Az ördög próbáját 2014 tavaszán, ez volt Radu első munkája Marosvásárhelyen. Ennek a gyümölcsöző munkának a folytatása volt A nyugalom 2015-ben, a Retromadár blokknak csapódik és forró aszfaltra zuhan 2016-ban, majd a Részegek 2018-ban. A Retromadár… folytatásaként a pandémia alatt Radu megírta és megrendezte a Grand Hotel Retromadár előadást. Mint ahogy a számos szakmai elismerés is jelzi, ezekben az években egy erős, szakmailag átgondolt, tudatos művészi munka zajlott a társulatnál, olyan rendez

Íme a 2023-as zsűri!

A Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján a versenyprogram előadásait idén is egy öttagú zsűri értékeli. A zsűritagok részt vesznek az előadások másnapján a Szakmai Klub beszélgetésén, akár hozzászólóként is. A versenyprogramok végeztével ők ítélik oda a fesztiváldíjakat. A díjosztó grémium összetételére a fesztivál művészeti tanácsadója, Balogh Tibor tett javaslatot.   A 2023-as év zsűritagjai Dienes Blanka színésznő, Kiss József Jászai Mari-díjas, drámaíró, rendező, a Soproni Petőfi Színház igazgatója, Németh Ákos József Attila-díjas drámaíró, műfordító, rendező, Szekeres Szabolcs színikritikus, és Szigeti Réka dramaturg. Dienes Blanka:  „Nagy megtiszteltetés számomra, hogy a zsűri egyik tagjaként vehetek részt idén a kisvárdai színházi találkozón. Több alkalommal volt lehetőségem szerepelni a Fesztivál színpadán az Újvidéki Művészeti Akadémia által, a Tanyaszínházzal és Újvidéki Színházzal. Sok tapasztalattal, élménnyel gazdagodtam. Mindig felvillanyoz, amikor sokféle szí