Ugrás a fő tartalomra

Feszültség nélkül nincs feloldás



Tamási Áron Boldog nyárfalevél című drámáját többszörös koprodukció keretében láthatta a kisvárdai fesztiválközönség. A marosvásárhelyi Spectrum Színház és a Maros Művészegyüttes produkciójához Bogdán Zsolt, a Kolozsvári Állami Magyar Színház művésze is csatlakozott. Vele és darabbéli partnerével, Márton Emőke Katinkával beszélgettünk.

Ennyi embert, társulatot összefogni bonyolult folyamat. Hogyan zajlottak a próbák?

Bogdán Zsolt: A karantén enyhülésekor el tudtuk volna kezdeni a munkát, ám mivel Kolozsváron is dolgozom, és mivel nagyon sok ember vesz részt ebben az előadásban, végül nem tudtunk több próbát leegyeztetni. Így a szokásos öt hét állt rendelkezésünkre. Be kell valljam, én még nem játszottam Tamási darabot, illetve a két társulattal is először dolgozom együtt. Számomra érdekes az, ahogyan felépül egy koreográfia és az, ahogyan ez a szöveghez illeszkedik. Ebben az izgat leginkább, hogy ez végül mennyire válik rugalmassá, megmunkálhatóvá.

Márton Emőke Katinka: A Spectrum két évvel ezelőtt dolgozott először együtt a Maros Művészegyüttessel. A Tündöklő Jeromost itt Kisvárdán is játszottuk. Egyelőre úgy tűnik, van kilátás a további közös munkára.

Hogyan élték meg főszereplőkként a közös munkát?

M.E.K: Jó volt együtt dolgozni, nagyon sokat tanultunk.

B.Zs.: Valóban jó volt, Katinkával különösen élveztem együtt dolgozni. Rácsodálkoztam arra, ahogyan az energiákkal bánik, ahogyan összpontosít. Egy olyan érzelmi lavinához hasonlítanám, ami váratlanul és hirtelen zúdul az emberre. Nagyon jól esik, ha egy-egy mozzanatban olyan színházi pillanat tud megszületni, ami számunkra is élmény. A létrejött előadással kapcsolatban mindenkinek meg lehet a saját véleménye, hiszen különbözik az ízlésünk. De a megszülető pillanatokért játszunk.

Ki a szigorúbb ebben a kettősben? Voltak súrlódások?

B.Zs.:
Maximalista vagyok, sokszor türelmetlen is, és nem ismerek irgalmat, ha munkáról van szó. Főként önmagammal szemben vagyok szigorú, de van, hogy másokra is kivetül ez a feszültség. Ami könnyen születik, az hamar eltűnik. Ez nehéz szülés volt – voltak összetűzések, ahogyan minden alkotási folyamatban lenni szokott. Színészeként a szakmában naponta szembesülünk azzal, hogy nem vagyunk elég jók, nem elég jó az, amit csinálunk. Ezt el kell fogadni és össze kell tudni szedni magunkat.

M.E.K.: Ez egy nagy-nagy tanulási folyamat volt nem csak számomra, hanem az egész társulat számára. Nem mellékes, hogy volt feszültség, de valóban igaz, hogy feszültség nélkül feloldás sem létezik. Bízom benne, hogy ez nem zárul le és a továbbiakban is tudunk egymástól tanulni.

Tölli Szofia
Kisvárdai Lapok, 2021. 06. 24.


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Átadták a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljának díjait!

A Kulturális és Innovációs Minisztérium Életmű-díját a felkért, háromtagú Szakmai Bizottság (Nyakó Béla, a Kisvárdai Várszínház és a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljának igazgatója; Balogh Tibor, valamint Pataki András) döntése szerint Wischer Johann vajdasági színművész, rendező, valamint Biluska Annamária színésznő, a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat Örökös Tagja kapta. Biluska Annamária és Wischer Johann A Kulturális és Innovációs Minisztérium Fődíját az Újvidéki Színház kapta III. Richárd című előadásáért, Dejan Projkovszki rendezésében. A társulat egységes stílusban és csapatmunkával szolgálja a címszereplő játékát. A képi világ és a zene egy olyan kor lenyomatát teremti meg, amely szabadjára engedi az emberi gátlástalanságot. Újvidéki Színház | III. Richárd A Kulturális és Innovációs Minisztérium II. helyezését megosztva kapta a Kassai Thália Színház Szentivánéji álom című előadása a shakespeare-i színházi nyelvezet megújításáért és a formabontó lát

Létezésünk disztópiái

Alapvető erkölcsi-etikai dilemmákra világít rá Ivan Viripajev darabjának, a Részegek nek az előadása, amelyet a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház mutatott be a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján. Radu Afrim már nem először dolgozott a marosvásárhelyi társulattal. A román rendezőről és a produkció megszületéséről lapunknak Szabó Réka beszélt, aki rendezőasszisztensként és dramaturgként vett részt ezekben a munkafolyamatokban. Az akkor társulatvezető Keresztes Attila meghívására rendezte Az ördög próbáját 2014 tavaszán, ez volt Radu első munkája Marosvásárhelyen. Ennek a gyümölcsöző munkának a folytatása volt A nyugalom 2015-ben, a Retromadár blokknak csapódik és forró aszfaltra zuhan 2016-ban, majd a Részegek 2018-ban. A Retromadár… folytatásaként a pandémia alatt Radu megírta és megrendezte a Grand Hotel Retromadár előadást. Mint ahogy a számos szakmai elismerés is jelzi, ezekben az években egy erős, szakmailag átgondolt, tudatos művészi munka zajlott a társulatnál, olyan rendez

Íme a 2023-as zsűri!

A Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján a versenyprogram előadásait idén is egy öttagú zsűri értékeli. A zsűritagok részt vesznek az előadások másnapján a Szakmai Klub beszélgetésén, akár hozzászólóként is. A versenyprogramok végeztével ők ítélik oda a fesztiváldíjakat. A díjosztó grémium összetételére a fesztivál művészeti tanácsadója, Balogh Tibor tett javaslatot.   A 2023-as év zsűritagjai Dienes Blanka színésznő, Kiss József Jászai Mari-díjas, drámaíró, rendező, a Soproni Petőfi Színház igazgatója, Németh Ákos József Attila-díjas drámaíró, műfordító, rendező, Szekeres Szabolcs színikritikus, és Szigeti Réka dramaturg. Dienes Blanka:  „Nagy megtiszteltetés számomra, hogy a zsűri egyik tagjaként vehetek részt idén a kisvárdai színházi találkozón. Több alkalommal volt lehetőségem szerepelni a Fesztivál színpadán az Újvidéki Művészeti Akadémia által, a Tanyaszínházzal és Újvidéki Színházzal. Sok tapasztalattal, élménnyel gazdagodtam. Mindig felvillanyoz, amikor sokféle szí