Ugrás a fő tartalomra

„Érdekes színfoltja ez a színházi életnek”



A székelyudvarhelyiek a Meghatározatlan időre című kirakatszínházi előadással járulnak hozzá az idei fesztiválprogramhoz. Nagy Pált, a Tomcsa Sándor Színház igazgatóját, a szokatlan formaválasztásról és annak motivációjáról kérdeztük.

Udvarhelyen mi a járványtól függetlenül, úgy terveztük meg, hogy lehetőleg minden a helyén legyen. Ha lehet, csináljuk, ha pedig nem, akkor nem, és természetesen nem is tudtuk előadásokat tartani, ezért majdnem az egész évadot átpakoltuk a következőre. Az így, hirtelen keletkezett lyukakat valamivel be kellett tömni. Még tavaly decemberben, egy közös gondolkozás végeredményeként született meg a kirakatszínház. Akkor elkezdtük az elméleti részét kitalálni, aztán januárban fokozatosan megvalósítani. Anton Vladimir, bukaresti rendezőt kértük fel, hogy a gondolatunkat ültesse gyakorlatba is. Minden színésszel külön foglalkozott, segített azokat a személyes történeteken alapuló gondolatokat – amit a vírus és a bezártság okozott – kifejezésre juttatni a kirakatokban a színészeink által. Idén ezzel jöttünk Kisvárdára, olyan előadást, amivel versenyre jelentkezzünk, sajnos – a sok halasztgatás miatt – nem tudtunk előkapni. Ha a járvány úgyis mindenre rányomja a bélyegét, akkor ebbe a folyamatba, mi ezzel a színfolttal szállunk be.

Hogy illesztettétek be ezt a koncepciót Udvarhelyre?

Kisváros Udvarhely. Megnéztük az általunk legideálisabbnak tartott üzlethelyiségeket, a tulajok együttműködőek voltak, könnyű volt megszervezni. Évek óta igyekszünk kimozdulni a kőszínházból a városba, vannak kocsmaszínházi, osztálytermi előadásaink is. Ha kimegyünk az emberek közé, az segít abban, hogy akik egyébként idegenkednek a színháztól, kedvet kapjanak és bejöjjenek, amire volt is példa. Meg nem hirdettük, mert télen még nálunk is létszámkorlátozás volt. Ha egy járókelő jött, megállt, megnézte, és általában mindig csatlakoztak mások is. Úgy terveztük meg, hogy könnyen, szinte bárhova applikálható legyen. Ha meghívnak valahova, biztosan találunk 2-3 olyan helyszínt, ahova be tudjuk szerelni az előadásokat.

A járványnak túlnyomórészt negatív hozadékai voltak. Ennek ellenére, látsz benne valami pozitívumot?

Nekünk hozott pozitív dolgokat is, hiszen hiába volt jól megálmodott évadunk, a kreativitásunkat kellett igénybe vennünk. Nem akartuk túlzásba vinni az online szereplést, azokat – az élő, színészeket is megdolgoztató munkákkal szemben – pótcselekvésnek éreztük. Ezért csináltunk kirakatszínházat, ezért csináltunk egy Beckett rövidek című színházas-filmes kombinációt. Azt érezzük, a járvány okozta útkereséseink eredményesek voltak, ezt a kisvárdai meghívó is bizonyítja. Érdekes színfoltja ez a színházi életnek, és ennek köszönhetően itt is meg tudjuk villantani, hogy a színház mennyire kreatív tud lenni és mennyire képes reagálni a mindennapi kihívásokra.

Both Gréta
Kisvárdai Lapok 2021. 06. 20.



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sírva vigad a magyar (színész)

Urbán András rendezésében láthattuk a Történt egyszer Újvidéken című előadást. „Kisebbségi extravaganza sok zenével, tánccal, szellemekkel és indiánokkal”, így határozza meg saját magát a produkció. Nos, ezek közül valóban egyikből sem volt hiány. Talán ezt az előadást vártam a legjobban a fesztiválon, mert rendkívül izgalmasnak találom Urbán András rendezői világát, így kíváncsian vártam, az újvidéki társulattal közösen mit alkottak – és szerencsére nem okoztak csalódást. A színház születésnapi ünnepsége után járunk, egy hosszúra nyúlt buli hajnali fázisát láthatjuk, ahol már senki sem önmaga. Az alkohol és a kései órai hatására felszínre kerülnek ki nem mondott szavak, bántalmak, konfliktusok – közben meg néha dalra is fakadnak a színészek. Miközben halad előre az este, a színházban dolgozók reflektálnak saját színészi mivoltukra. Önirónia a javából, a színház alapvető kérdéseit feszegetik: negyedik fal, mit gondolunk a saját művészetünkről, interakció a közönséggel, egyáltalán, mi i...

Szerelemvilág | Beszélgetés Budizsa Evelynnel

Billy kifundálja, hogy hamis igazolással tettetve magát halálos tüdőbetegnek, felkéredzkedik a csónakra, amely szereplőválogatásra szállítja a helybelieket. Csónakos Bobby, aki az érzelemkészletét vállra vetett szerszámosládában mozgatja, mindig körültekintően, a sérelmek súlyának megfelelően illesztve egymáshoz a készségeket, fontolja meg a sújtó brutalitást. Billyre nagyot sújt, a feltételezett szimulálás miatt. Nagyot, ám részvéthozót, mert Helén, a vonzóan dekoratív, ám enyhén elme-kripli tojásfutár félredobja haragját, amiért nem őt. hanem a nyomorékot vitték próbafelvételre Amerikába, és teljesíti annak régi, titkolt kívánságát: sétára indulnak. Szerelmüket azonban megvérzi a mégis valódi tüdőbaj. Helén Budizsa Evelyn. 7 éve végezett színművészként Kolozsváron, a Babeş-Bolyai Tudományegyetemen, 8 éve tagja a Harag György Társulatnak Szatmárnémetiben. Eddigi pályáján körülbelül 8 főszerepet kapott, dolgozhatott Bocsárdi Lászlóval, Andrei Șerbannal, Sardar Tagirovskyval. Anyakönyvi...

California dreamin'

Mit tehet egy csúf, sánta, tüdőbajos fiú egy kicsiny, eldugott, írországi szigeten azon túl, hogy naphosszat fixírozza a teheneket? Álmodozik és remél, hogy egyszer több lesz, mint lenézett nyomorék, és talán ő is megleli majd az igaz szerelmet. A Szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulat Martin McDonagh A kripli című darabjával, Bélai Marcel kiemelkedő minőségű rendezésével érkezett a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiváljára. Martin McDonagh ír drámaíró darabjai veszélyesek: csupán első olvasatra tűnnek közönségbarát, jól formálható, szép kerek egésznek, azonban, ha a színházi alkotó példának okáért A kripli mélyére ás, rögtön szembe találja magát a nagyívű dramaturgiai építkezés és a tűpontos ritmus szerzői követelményeivel, amit megúszni nem lehet, különben darabjaira hullik az előadás. S még említésre sem került a dráma többrétegű jelentéstartalma, amely egyszerre nyújt a közönségnek fekete komédiát, de fontos társadalmi kérdéseket is felvet, amelyekre ugyan válaszol...