Ugrás a fő tartalomra

Az alkotó ember nem blokkolható


Kisvárdáról indult útjára a 20 éves Maladype Színház Merlin című előadása. A különleges formanyelvű produkció alkotófolyamatáról a rendező és társulatvezető, Balázs Zoltán mesélt lapunknak.

Mikor találkoztál Tankred Dorst darabjával; miért pont most esett rá a választásod?

Már régen kinéztem magamnak ezt a teljesen lehetetlen történelmi revüt, drámai eposzt, és mivel én már sok ilyen anyaggal birkóztam pályám során, szinte törvényszerű volt, hogy a Merlinnel is próbálok megismerkedni. A pillanat azért érdekes, mert a társulat ősszel lesz 20 éves. Független színházat Magyarországon egybetartani nem egyszerű munka, ennek fényében különösen nagy dolog, hogy a 20. évadunkat kezdhetjük, olyan koprodukciós partnerekkel, mint Kisvárda, nemzetközi színházak, fesztiválok. Ez nagyon sok plusz energiát ad ahhoz, hogy újra meghatározzuk magunkat: Kulcskérdés, hogy honnan jövünk, merre tartunk. Az embernek időnként át kell fésülnie magát, kijelölni az új stációkat, teret kell adni a változásnak, ugyanakkor az értékesnek számító pillanatokat, impulzusokat érdemes átemelni, továbbfejleszteni. Erre jó lehetőséget kínál a Merlin.

Újabb formákkal is kísérleteztek benne?

Minden darab új tartalmi-formai összefüggéseket igényel. De természetesen, fel-felbukkannak olyan ismerős szándékok, gondolatok, megoldások, amik itt-ott már megmutatták magukat, legfeljebb nem ennyire komplexen. Mivel a mű maga 96 jelenetből áll, ráadásul különböző stílusú jelenetekből, ezért a naiv művészettől a stilizálton keresztül a szürreálisig, az abszurdig, a hétköznapig, nagyon sokféle pályán lehet egyszerre mozogni és mozgatni a művészeket. Nagyon komoly összművészeti feladatok vannak, amelyre a társulat már alkalmas, a nyelvezet alapjait jól beszéljük. Itt a specialitások voltak kulcsmotívumok. Fontos, hogy Merlin szerepére Bognár Gyöngyvért kértem fel, aki az orgánumával, személyiségével, hozzáállásával nemcsak kiegészítette, hanem továbbgondolta, és sajátos egységbe formálta a játékot.

Milyen volt ez a járványterhes próbaidőszak?

Végtelen hosszú volt, mert a pandémia milliószor megszakította, újrakezdette velünk. Igazából az utolsó időszakban tudtunk csak egységesen, a saját szándékainknak megfelelően dolgozni. Egy alkotó ember sajátos fordulatszáma nem blokkolható, és rengeteg folyamat torzult, „csavarodott balra” rossz értelemben. Lehetett volna egy lendülettel is. Több lendülettel, de tető alá hoztuk.

Milyen jövőbeli terveitek vannak a Merlinnel?

Minden előadásunkkal fesztiválozunk, mindegyik utazódarab, megpróbálunk minden felhívásnak eleget tenni. Nem egyszerű az életben maradásunk, bizonyos szempontból nem vagyunk függetlenek. Egy biztos, a társulat jó állapotban van, a meghívások megint jönnek, de hogy pontosan mit és miből fogunk bemutatni, azt még komoly kérdőjelek övezik. Ősztől, reméljük, hogy minden darabunk itthon és külföldön is a maga történetét írja majd, és méltó módon ünnepelhetjük nemcsak mi a 20. évfordulónkat, hanem azok is, akik szeretnek minket, vagy fontosnak tartják, hogy egy ilyen történettel rendelkező színház, mint a Maladype, tovább tudjon élni. Igazából nem is a 20. év a fontos, hanem a következő 20 év, hogy az milyen formában, kikkel, miként lesz megfogalmazható.

Nagy Szilvia
Kisvárdai Lapok, 2021. 06. 25.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Átadták a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljának díjait!

A Kulturális és Innovációs Minisztérium Életmű-díját a felkért, háromtagú Szakmai Bizottság (Nyakó Béla, a Kisvárdai Várszínház és a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljának igazgatója; Balogh Tibor, valamint Pataki András) döntése szerint Wischer Johann vajdasági színművész, rendező, valamint Biluska Annamária színésznő, a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat Örökös Tagja kapta. Biluska Annamária és Wischer Johann A Kulturális és Innovációs Minisztérium Fődíját az Újvidéki Színház kapta III. Richárd című előadásáért, Dejan Projkovszki rendezésében. A társulat egységes stílusban és csapatmunkával szolgálja a címszereplő játékát. A képi világ és a zene egy olyan kor lenyomatát teremti meg, amely szabadjára engedi az emberi gátlástalanságot. Újvidéki Színház | III. Richárd A Kulturális és Innovációs Minisztérium II. helyezését megosztva kapta a Kassai Thália Színház Szentivánéji álom című előadása a shakespeare-i színházi nyelvezet megújításáért és a formabontó lát

Létezésünk disztópiái

Alapvető erkölcsi-etikai dilemmákra világít rá Ivan Viripajev darabjának, a Részegek nek az előadása, amelyet a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház mutatott be a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján. Radu Afrim már nem először dolgozott a marosvásárhelyi társulattal. A román rendezőről és a produkció megszületéséről lapunknak Szabó Réka beszélt, aki rendezőasszisztensként és dramaturgként vett részt ezekben a munkafolyamatokban. Az akkor társulatvezető Keresztes Attila meghívására rendezte Az ördög próbáját 2014 tavaszán, ez volt Radu első munkája Marosvásárhelyen. Ennek a gyümölcsöző munkának a folytatása volt A nyugalom 2015-ben, a Retromadár blokknak csapódik és forró aszfaltra zuhan 2016-ban, majd a Részegek 2018-ban. A Retromadár… folytatásaként a pandémia alatt Radu megírta és megrendezte a Grand Hotel Retromadár előadást. Mint ahogy a számos szakmai elismerés is jelzi, ezekben az években egy erős, szakmailag átgondolt, tudatos művészi munka zajlott a társulatnál, olyan rendez

Íme a 2023-as zsűri!

A Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján a versenyprogram előadásait idén is egy öttagú zsűri értékeli. A zsűritagok részt vesznek az előadások másnapján a Szakmai Klub beszélgetésén, akár hozzászólóként is. A versenyprogramok végeztével ők ítélik oda a fesztiváldíjakat. A díjosztó grémium összetételére a fesztivál művészeti tanácsadója, Balogh Tibor tett javaslatot.   A 2023-as év zsűritagjai Dienes Blanka színésznő, Kiss József Jászai Mari-díjas, drámaíró, rendező, a Soproni Petőfi Színház igazgatója, Németh Ákos József Attila-díjas drámaíró, műfordító, rendező, Szekeres Szabolcs színikritikus, és Szigeti Réka dramaturg. Dienes Blanka:  „Nagy megtiszteltetés számomra, hogy a zsűri egyik tagjaként vehetek részt idén a kisvárdai színházi találkozón. Több alkalommal volt lehetőségem szerepelni a Fesztivál színpadán az Újvidéki Művészeti Akadémia által, a Tanyaszínházzal és Újvidéki Színházzal. Sok tapasztalattal, élménnyel gazdagodtam. Mindig felvillanyoz, amikor sokféle szí