Ugrás a fő tartalomra

Az alkotó ember nem blokkolható


Kisvárdáról indult útjára a 20 éves Maladype Színház Merlin című előadása. A különleges formanyelvű produkció alkotófolyamatáról a rendező és társulatvezető, Balázs Zoltán mesélt lapunknak.

Mikor találkoztál Tankred Dorst darabjával; miért pont most esett rá a választásod?

Már régen kinéztem magamnak ezt a teljesen lehetetlen történelmi revüt, drámai eposzt, és mivel én már sok ilyen anyaggal birkóztam pályám során, szinte törvényszerű volt, hogy a Merlinnel is próbálok megismerkedni. A pillanat azért érdekes, mert a társulat ősszel lesz 20 éves. Független színházat Magyarországon egybetartani nem egyszerű munka, ennek fényében különösen nagy dolog, hogy a 20. évadunkat kezdhetjük, olyan koprodukciós partnerekkel, mint Kisvárda, nemzetközi színházak, fesztiválok. Ez nagyon sok plusz energiát ad ahhoz, hogy újra meghatározzuk magunkat: Kulcskérdés, hogy honnan jövünk, merre tartunk. Az embernek időnként át kell fésülnie magát, kijelölni az új stációkat, teret kell adni a változásnak, ugyanakkor az értékesnek számító pillanatokat, impulzusokat érdemes átemelni, továbbfejleszteni. Erre jó lehetőséget kínál a Merlin.

Újabb formákkal is kísérleteztek benne?

Minden darab új tartalmi-formai összefüggéseket igényel. De természetesen, fel-felbukkannak olyan ismerős szándékok, gondolatok, megoldások, amik itt-ott már megmutatták magukat, legfeljebb nem ennyire komplexen. Mivel a mű maga 96 jelenetből áll, ráadásul különböző stílusú jelenetekből, ezért a naiv művészettől a stilizálton keresztül a szürreálisig, az abszurdig, a hétköznapig, nagyon sokféle pályán lehet egyszerre mozogni és mozgatni a művészeket. Nagyon komoly összművészeti feladatok vannak, amelyre a társulat már alkalmas, a nyelvezet alapjait jól beszéljük. Itt a specialitások voltak kulcsmotívumok. Fontos, hogy Merlin szerepére Bognár Gyöngyvért kértem fel, aki az orgánumával, személyiségével, hozzáállásával nemcsak kiegészítette, hanem továbbgondolta, és sajátos egységbe formálta a játékot.

Milyen volt ez a járványterhes próbaidőszak?

Végtelen hosszú volt, mert a pandémia milliószor megszakította, újrakezdette velünk. Igazából az utolsó időszakban tudtunk csak egységesen, a saját szándékainknak megfelelően dolgozni. Egy alkotó ember sajátos fordulatszáma nem blokkolható, és rengeteg folyamat torzult, „csavarodott balra” rossz értelemben. Lehetett volna egy lendülettel is. Több lendülettel, de tető alá hoztuk.

Milyen jövőbeli terveitek vannak a Merlinnel?

Minden előadásunkkal fesztiválozunk, mindegyik utazódarab, megpróbálunk minden felhívásnak eleget tenni. Nem egyszerű az életben maradásunk, bizonyos szempontból nem vagyunk függetlenek. Egy biztos, a társulat jó állapotban van, a meghívások megint jönnek, de hogy pontosan mit és miből fogunk bemutatni, azt még komoly kérdőjelek övezik. Ősztől, reméljük, hogy minden darabunk itthon és külföldön is a maga történetét írja majd, és méltó módon ünnepelhetjük nemcsak mi a 20. évfordulónkat, hanem azok is, akik szeretnek minket, vagy fontosnak tartják, hogy egy ilyen történettel rendelkező színház, mint a Maladype, tovább tudjon élni. Igazából nem is a 20. év a fontos, hanem a következő 20 év, hogy az milyen formában, kikkel, miként lesz megfogalmazható.

Nagy Szilvia
Kisvárdai Lapok, 2021. 06. 25.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A 2024-es év díjazottai

2024. június 21. és 29. között megrendezték a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválját. A versenyprogram előadásait Balogh Tibor dramaturg, színikritikus, a fesztivál művészeti tanácsadója válogatta. A színházi seregszemle idei díszvendége az alapítása 25. évfordulóját ünneplő székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház volt. Mások mellett Szabadkáról, Újvidékről, Kassáról, Székelyudvarhelyről, Kolozsvárról, Sepsiszentgyörgyről, Marosvásárhelyről, Nagyváradról, Csíkszeredából, Beregszászból és Gyergyószentmiklósról érkeztek a magyar nyelven játszó színházak, valamint láthatók voltak a Térszínház, a Ferencvárosi Pinceszínház és az Udvari Kamaraszínház, a versenyprogramon kívül pedig az Újszínház, a Lilom Produkció, az Orlai Produkció és a Veres 1 Színház előadásai is. Kilenc nap alatt huszonhét produkció került színre három helyszínen. Balázs Zoltán színész, rendező elhozta középiskolásoknak szánt színésztechnikai beszélgetőjátékát, az Aranybogár elnevezésű módszertani foglalkozást. A s...

Három a francia igazság

Szerencsés nép a francia, hiszen a vaudeville, mint a 16-17. századi Párizs utcáinak lassanként cselekményessé összefűzött vidám dalai olyan műfajokra hatottak jelentősen, mint a sanzon, az opéra comique, vagy éppen a kabaré. A többszáz éves vaudeville-t nem véletlenül társítják Marc Camoletti Boeing, Boeing – Leszállás Párizsban című, 1960-ban bemutatott világhírű komédiájához, hiszen a darab esszenciáját adja mindannak, amit L’Hexagone környékén gondolnak komikumról, szerelemről, erotikáról és szatíráról. Kétségtelen, hogy a vígjáték óriási sikeréhez – a világon a legtöbbet játszott francia darab – hozzájárult az 1965-ben Tony Curtis és Jerry Lewis főszereplésével bemutatott mozi is, de minden bizonnyal enélkül is rendszeres szereplője lenne a kasszasikert és a közönség szórakoztatását is szem előtt tartó direktorok repertoárjának. Mert hogy a Boeing nem titkoltan a nevettetés szándékával hódít, és miért is ne lenne helye akár a kisvárdai versenyprogramban? Főként, ha olyan színvon...

Az időtlenné tett népszínmű

Szigligeti Ede viszonylag keveset játszott népszínművével érkezett idén Kisvárdára a vajdasági Tanyaszínház. A többségi társadalommal szemben álló család történetét feldolgozó előadásban a sztereotipikus cigány-ábrázolásokkal leszámolva, a cselekményt időtlenségbe helyezve mutatják be a vajdasági akadémisták a kitaszított szerelmeseket. A Tanyaszínház szereplései során amint megkedvelünk egy társulatot, az máris átalakul – mivel ezekben a produkciókban főként az Újvidéki Művészeti Akadémia mindenkori (akár végzős vagy frissen végzett) hallgatói vesznek részt. Gombos Dániel vezetésével, akit A cigány t koordinátoraként olvashatunk a színlapon, azt láthatjuk, hogy egy olyan dinamikus és alapjaiban átgondolt vezetés jellemzi a társulatot, amely a Tanyaszínház fundamentális értékeire fókuszál. Legyen szórakoztató, ám foglalkozzon elgondolkodtató témákkal, teremtsen lehetőséget a fiataloknak és jusson el minél több vajdasági nézőhöz. Az idei előadásban tizenkét hallgató és hat frissen végze...