Ugrás a fő tartalomra

Az alkotó ember nem blokkolható


Kisvárdáról indult útjára a 20 éves Maladype Színház Merlin című előadása. A különleges formanyelvű produkció alkotófolyamatáról a rendező és társulatvezető, Balázs Zoltán mesélt lapunknak.

Mikor találkoztál Tankred Dorst darabjával; miért pont most esett rá a választásod?

Már régen kinéztem magamnak ezt a teljesen lehetetlen történelmi revüt, drámai eposzt, és mivel én már sok ilyen anyaggal birkóztam pályám során, szinte törvényszerű volt, hogy a Merlinnel is próbálok megismerkedni. A pillanat azért érdekes, mert a társulat ősszel lesz 20 éves. Független színházat Magyarországon egybetartani nem egyszerű munka, ennek fényében különösen nagy dolog, hogy a 20. évadunkat kezdhetjük, olyan koprodukciós partnerekkel, mint Kisvárda, nemzetközi színházak, fesztiválok. Ez nagyon sok plusz energiát ad ahhoz, hogy újra meghatározzuk magunkat: Kulcskérdés, hogy honnan jövünk, merre tartunk. Az embernek időnként át kell fésülnie magát, kijelölni az új stációkat, teret kell adni a változásnak, ugyanakkor az értékesnek számító pillanatokat, impulzusokat érdemes átemelni, továbbfejleszteni. Erre jó lehetőséget kínál a Merlin.

Újabb formákkal is kísérleteztek benne?

Minden darab új tartalmi-formai összefüggéseket igényel. De természetesen, fel-felbukkannak olyan ismerős szándékok, gondolatok, megoldások, amik itt-ott már megmutatták magukat, legfeljebb nem ennyire komplexen. Mivel a mű maga 96 jelenetből áll, ráadásul különböző stílusú jelenetekből, ezért a naiv művészettől a stilizálton keresztül a szürreálisig, az abszurdig, a hétköznapig, nagyon sokféle pályán lehet egyszerre mozogni és mozgatni a művészeket. Nagyon komoly összművészeti feladatok vannak, amelyre a társulat már alkalmas, a nyelvezet alapjait jól beszéljük. Itt a specialitások voltak kulcsmotívumok. Fontos, hogy Merlin szerepére Bognár Gyöngyvért kértem fel, aki az orgánumával, személyiségével, hozzáállásával nemcsak kiegészítette, hanem továbbgondolta, és sajátos egységbe formálta a játékot.

Milyen volt ez a járványterhes próbaidőszak?

Végtelen hosszú volt, mert a pandémia milliószor megszakította, újrakezdette velünk. Igazából az utolsó időszakban tudtunk csak egységesen, a saját szándékainknak megfelelően dolgozni. Egy alkotó ember sajátos fordulatszáma nem blokkolható, és rengeteg folyamat torzult, „csavarodott balra” rossz értelemben. Lehetett volna egy lendülettel is. Több lendülettel, de tető alá hoztuk.

Milyen jövőbeli terveitek vannak a Merlinnel?

Minden előadásunkkal fesztiválozunk, mindegyik utazódarab, megpróbálunk minden felhívásnak eleget tenni. Nem egyszerű az életben maradásunk, bizonyos szempontból nem vagyunk függetlenek. Egy biztos, a társulat jó állapotban van, a meghívások megint jönnek, de hogy pontosan mit és miből fogunk bemutatni, azt még komoly kérdőjelek övezik. Ősztől, reméljük, hogy minden darabunk itthon és külföldön is a maga történetét írja majd, és méltó módon ünnepelhetjük nemcsak mi a 20. évfordulónkat, hanem azok is, akik szeretnek minket, vagy fontosnak tartják, hogy egy ilyen történettel rendelkező színház, mint a Maladype, tovább tudjon élni. Igazából nem is a 20. év a fontos, hanem a következő 20 év, hogy az milyen formában, kikkel, miként lesz megfogalmazható.

Nagy Szilvia
Kisvárdai Lapok, 2021. 06. 25.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sírva vigad a magyar (színész)

Urbán András rendezésében láthattuk a Történt egyszer Újvidéken című előadást. „Kisebbségi extravaganza sok zenével, tánccal, szellemekkel és indiánokkal”, így határozza meg saját magát a produkció. Nos, ezek közül valóban egyikből sem volt hiány. Talán ezt az előadást vártam a legjobban a fesztiválon, mert rendkívül izgalmasnak találom Urbán András rendezői világát, így kíváncsian vártam, az újvidéki társulattal közösen mit alkottak – és szerencsére nem okoztak csalódást. A színház születésnapi ünnepsége után járunk, egy hosszúra nyúlt buli hajnali fázisát láthatjuk, ahol már senki sem önmaga. Az alkohol és a kései órai hatására felszínre kerülnek ki nem mondott szavak, bántalmak, konfliktusok – közben meg néha dalra is fakadnak a színészek. Miközben halad előre az este, a színházban dolgozók reflektálnak saját színészi mivoltukra. Önirónia a javából, a színház alapvető kérdéseit feszegetik: negyedik fal, mit gondolunk a saját művészetünkről, interakció a közönséggel, egyáltalán, mi i

Szerelemvilág | Beszélgetés Budizsa Evelynnel

Billy kifundálja, hogy hamis igazolással tettetve magát halálos tüdőbetegnek, felkéredzkedik a csónakra, amely szereplőválogatásra szállítja a helybelieket. Csónakos Bobby, aki az érzelemkészletét vállra vetett szerszámosládában mozgatja, mindig körültekintően, a sérelmek súlyának megfelelően illesztve egymáshoz a készségeket, fontolja meg a sújtó brutalitást. Billyre nagyot sújt, a feltételezett szimulálás miatt. Nagyot, ám részvéthozót, mert Helén, a vonzóan dekoratív, ám enyhén elme-kripli tojásfutár félredobja haragját, amiért nem őt. hanem a nyomorékot vitték próbafelvételre Amerikába, és teljesíti annak régi, titkolt kívánságát: sétára indulnak. Szerelmüket azonban megvérzi a mégis valódi tüdőbaj. Helén Budizsa Evelyn. 7 éve végezett színművészként Kolozsváron, a Babeş-Bolyai Tudományegyetemen, 8 éve tagja a Harag György Társulatnak Szatmárnémetiben. Eddigi pályáján körülbelül 8 főszerepet kapott, dolgozhatott Bocsárdi Lászlóval, Andrei Șerbannal, Sardar Tagirovskyval. Anyakönyvi

California dreamin'

Mit tehet egy csúf, sánta, tüdőbajos fiú egy kicsiny, eldugott, írországi szigeten azon túl, hogy naphosszat fixírozza a teheneket? Álmodozik és remél, hogy egyszer több lesz, mint lenézett nyomorék, és talán ő is megleli majd az igaz szerelmet. A Szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulat Martin McDonagh A kripli című darabjával, Bélai Marcel kiemelkedő minőségű rendezésével érkezett a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiváljára. Martin McDonagh ír drámaíró darabjai veszélyesek: csupán első olvasatra tűnnek közönségbarát, jól formálható, szép kerek egésznek, azonban, ha a színházi alkotó példának okáért A kripli mélyére ás, rögtön szembe találja magát a nagyívű dramaturgiai építkezés és a tűpontos ritmus szerzői követelményeivel, amit megúszni nem lehet, különben darabjaira hullik az előadás. S még említésre sem került a dráma többrétegű jelentéstartalma, amely egyszerre nyújt a közönségnek fekete komédiát, de fontos társadalmi kérdéseket is felvet, amelyekre ugyan válaszol