Két koprodukciós előadással vendégeskedik a Soproni Petőfi Színház idén Kisvárdán, a Csallóközi Csavar Színházzal közös Peer Gynt, és a Zentai Magyar Kamaraszínházzal, illetve a marosvásárhelyi Spectrum Színházzal együtt létrehozott Római karnevál is szerepel a versenyprogramban. Pataki András igazgatót először a teátrum jelenlegi helyzetéről kérdeztük.
Az évadunkat jelentősen átírta a pandémia, két előadásunkat egyáltalán nem tudtuk bemutatni, a Stabat Mater című táncművet (aminek Alekszej Batrakov és Demcsák Ottó a koreográfusa) elhalasztottuk és A padlás című musicalt is, ezeket terveink szerint a következő szezonban játsszuk majd. Az egyetlen szerencsénk, hogy a Fertőrákosi Kőfejtő és Barlangszínház, mint helyszín, olyan lehetőség, ami megkönnyítette a nézőkkel való kapcsolattartást ebben a nehéz időszakban: nagyszabású gálát mutattunk be itt nekik, és augusztus közepére a bérletes „tartozásainkat” is leróttuk. Játszani fogjuk folyamatosan a Zentai Magyar Kamaraszínházzal és a marosvásárhelyi Spectrum Színházzal közös produkciónkat, Hubay Miklós Római karneválját, ami Lánczy Maritnak, a Nemzeti Színház művészének állít emléket, akit az ötvenes években meghurcoltak. Ráadásul olyan fantasztikus színésznővel, Farkas Ibolyával a főszerepben, aki immár a 61. évadát kezdi a pályáján. Nagy öröm, hogy a sikeres zentai és marosvásárhelyi bemutatkozások után harmincötös szériában játszhatjuk majd ezt a soproni színházban is. Készül még Csiszár Imre rendezésében Németh László Széchenyi című drámája is, Széles Tamás és Kovács Frigyes főszereplésével.
Elég sok koprodukciós előadást készít a soproni színház. Ez miért fontos a teátrumnak?
Küldetésünknek érezzük, hogy a határon átnyúló együttműködéseket erősítsük, de országon belüli partnerekkel is készítünk együtt előadásokat. Azt gondolom, hogy a gazdasági előnyökön túl, minden ilyen kulturális egymásra találás, vagy összeadódás növeli, sőt, meghatványozza a produkciók értékét. A más műhelyekkel való találkozás mindig új kulturális impulzusokat hoz.
A Peer Gynt nagyon komplex előadás, technikailag is. Mennyire lesz nehéz átültetni a kisvárdai térbe?
Kisvárdán már évek óta téma ez, hogy hogyan nem lehet megvalósítani ott előadásokat. A Peer Gynt sem pontosan olyan lesz, mint otthon, forgót viszünk, átalakítjuk arra a térre, rengeteg műszaki kihívásnak kell megfeleljünk. Ugyanakkor úgy gondolom, nem erről kell szólnia az ottlétünknek. Sokkal inkább arról, hogy találkozni tudjanak magyarországi és határon túli művészek, társulatok, hiszen nagyon inspirálóak ezek a szakmai találkozások. Több mint harmincadjára történik meg a fesztivál, ez már történelem. Az én emlékezetemben is felkavaró emlékeket idéz, ha visszagondolok a kilencvenes évek közepére, amikor fiatalon itt néztem például Vlad Mugur valamelyik előadását. Évtizedekkel ezelőtti élmények kavalkádja jön elő mindig, ha Kisvárdára jövök.
Ungvári Judit
Az interjú a Kisvárdai Lapok 2020. 08. 24. számában jelent meg. Szerkesztő: Ungvári Judit; Felelős kiadó: Nyakó Béla
Megjegyzések
Megjegyzés küldése