Ugrás a fő tartalomra

Új kulturális impulzusok


Két koprodukciós előadással vendégeskedik a Soproni Petőfi Színház idén Kisvárdán, a Csallóközi Csavar Színházzal közös Peer Gynt, és a Zentai Magyar Kamaraszínházzal, illetve a marosvásárhelyi Spectrum Színházzal együtt létrehozott Római karnevál is szerepel a versenyprogramban. Pataki András igazgatót először a teátrum jelenlegi helyzetéről kérdeztük. 

Az évadunkat jelentősen átírta a pandémia, két előadásunkat egyáltalán nem tudtuk bemutatni, a Stabat Mater című táncművet (aminek Alekszej Batrakov és Demcsák Ottó a koreográfusa) elhalasztottuk és A padlás című musicalt is, ezeket terveink szerint a következő szezonban játsszuk majd. Az egyetlen szerencsénk, hogy a Fertőrákosi Kőfejtő és Barlangszínház, mint helyszín, olyan lehetőség, ami megkönnyítette a nézőkkel való kapcsolattartást ebben a nehéz időszakban: nagyszabású gálát mutattunk be itt nekik, és augusztus közepére a bérletes „tartozásainkat” is leróttuk. Játszani fogjuk folyamatosan a Zentai Magyar Kamaraszínházzal és a marosvásárhelyi Spectrum Színházzal közös produkciónkat, Hubay Miklós Római karneválját, ami Lánczy Maritnak, a Nemzeti Színház művészének állít emléket, akit az ötvenes években meghurcoltak. Ráadásul olyan fantasztikus színésznővel, Farkas Ibolyával a főszerepben, aki immár a 61. évadát kezdi a pályáján. Nagy öröm, hogy a sikeres zentai és marosvásárhelyi bemutatkozások után harmincötös szériában játszhatjuk majd ezt a soproni színházban is. Készül még Csiszár Imre rendezésében Németh László Széchenyi című drámája is, Széles Tamás és Kovács Frigyes főszereplésével.

Elég sok koprodukciós előadást készít a soproni színház. Ez miért fontos a teátrumnak?

Küldetésünknek érezzük, hogy a határon átnyúló együttműködéseket erősítsük, de országon belüli partnerekkel is készítünk együtt előadásokat. Azt gondolom, hogy a gazdasági előnyökön túl, minden ilyen kulturális egymásra találás, vagy összeadódás növeli, sőt, meghatványozza a produkciók értékét. A más műhelyekkel való találkozás mindig új kulturális impulzusokat hoz.

A Peer Gynt nagyon komplex előadás, technikailag is. Mennyire lesz nehéz átültetni a kisvárdai térbe?

Kisvárdán már évek óta téma ez, hogy hogyan nem lehet megvalósítani ott előadásokat. A Peer Gynt sem pontosan olyan lesz, mint otthon, forgót viszünk, átalakítjuk arra a térre, rengeteg műszaki kihívásnak kell megfeleljünk. Ugyanakkor úgy gondolom, nem erről kell szólnia az ottlétünknek. Sokkal inkább arról, hogy találkozni tudjanak magyarországi és határon túli művészek, társulatok, hiszen nagyon inspirálóak ezek a szakmai találkozások. Több mint harmincadjára történik meg a fesztivál, ez már történelem. Az én emlékezetemben is felkavaró emlékeket idéz, ha visszagondolok a kilencvenes évek közepére, amikor fiatalon itt néztem például Vlad Mugur valamelyik előadását. Évtizedekkel ezelőtti élmények kavalkádja jön elő mindig, ha Kisvárdára jövök.

Ungvári Judit 

Kép: Kerezsi Béla

Az interjú a Kisvárdai Lapok 2020. 08. 24. számában jelent meg. Szerkesztő: Ungvári Judit; Felelős kiadó: Nyakó Béla

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sírva vigad a magyar (színész)

Urbán András rendezésében láthattuk a Történt egyszer Újvidéken című előadást. „Kisebbségi extravaganza sok zenével, tánccal, szellemekkel és indiánokkal”, így határozza meg saját magát a produkció. Nos, ezek közül valóban egyikből sem volt hiány. Talán ezt az előadást vártam a legjobban a fesztiválon, mert rendkívül izgalmasnak találom Urbán András rendezői világát, így kíváncsian vártam, az újvidéki társulattal közösen mit alkottak – és szerencsére nem okoztak csalódást. A színház születésnapi ünnepsége után járunk, egy hosszúra nyúlt buli hajnali fázisát láthatjuk, ahol már senki sem önmaga. Az alkohol és a kései órai hatására felszínre kerülnek ki nem mondott szavak, bántalmak, konfliktusok – közben meg néha dalra is fakadnak a színészek. Miközben halad előre az este, a színházban dolgozók reflektálnak saját színészi mivoltukra. Önirónia a javából, a színház alapvető kérdéseit feszegetik: negyedik fal, mit gondolunk a saját művészetünkről, interakció a közönséggel, egyáltalán, mi i...

Szerelemvilág | Beszélgetés Budizsa Evelynnel

Billy kifundálja, hogy hamis igazolással tettetve magát halálos tüdőbetegnek, felkéredzkedik a csónakra, amely szereplőválogatásra szállítja a helybelieket. Csónakos Bobby, aki az érzelemkészletét vállra vetett szerszámosládában mozgatja, mindig körültekintően, a sérelmek súlyának megfelelően illesztve egymáshoz a készségeket, fontolja meg a sújtó brutalitást. Billyre nagyot sújt, a feltételezett szimulálás miatt. Nagyot, ám részvéthozót, mert Helén, a vonzóan dekoratív, ám enyhén elme-kripli tojásfutár félredobja haragját, amiért nem őt. hanem a nyomorékot vitték próbafelvételre Amerikába, és teljesíti annak régi, titkolt kívánságát: sétára indulnak. Szerelmüket azonban megvérzi a mégis valódi tüdőbaj. Helén Budizsa Evelyn. 7 éve végezett színművészként Kolozsváron, a Babeş-Bolyai Tudományegyetemen, 8 éve tagja a Harag György Társulatnak Szatmárnémetiben. Eddigi pályáján körülbelül 8 főszerepet kapott, dolgozhatott Bocsárdi Lászlóval, Andrei Șerbannal, Sardar Tagirovskyval. Anyakönyvi...

California dreamin'

Mit tehet egy csúf, sánta, tüdőbajos fiú egy kicsiny, eldugott, írországi szigeten azon túl, hogy naphosszat fixírozza a teheneket? Álmodozik és remél, hogy egyszer több lesz, mint lenézett nyomorék, és talán ő is megleli majd az igaz szerelmet. A Szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulat Martin McDonagh A kripli című darabjával, Bélai Marcel kiemelkedő minőségű rendezésével érkezett a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiváljára. Martin McDonagh ír drámaíró darabjai veszélyesek: csupán első olvasatra tűnnek közönségbarát, jól formálható, szép kerek egésznek, azonban, ha a színházi alkotó példának okáért A kripli mélyére ás, rögtön szembe találja magát a nagyívű dramaturgiai építkezés és a tűpontos ritmus szerzői követelményeivel, amit megúszni nem lehet, különben darabjaira hullik az előadás. S még említésre sem került a dráma többrétegű jelentéstartalma, amely egyszerre nyújt a közönségnek fekete komédiát, de fontos társadalmi kérdéseket is felvet, amelyekre ugyan válaszol...