Ugrás a fő tartalomra

Testes viszonylatok




Ajtók közé szorulva, almát harapdálva az intim testtájakon, lóversenyt jelző szekrényugrást-lólengést végrehajtva tárul elénk az újvidéki Anna Karenina története. Vérbő és taktilis fizikai színházat látok, amelyben a tárgyhasználat színházi tudatossága magas fokon megkomponált. A szexus nyelvén fejeződnek ki a kapcsolati állapotok bátran, kendőzetlenül, s olyan minőségben, amiről az orosz posztmodern sem álmodott, amelynek képviselői éppen ezt a regényt lobogtatják a nagy orosz klasszikusok leleplezésére: házasságtörés, ágyjelenetek nélkül?!


Dejan Projkovszki rendezése úgy pótolja a fenti „hiányt”, hogy egy ideig tűpontosan jellemez mindenkit a szexualitásával. Sztyepan általában két nő mellét markolva vall házassága megfáradásáról, nyilván egyikük sem a felesége, aki megcsalatottsága feletti elkeseredésében lestrapáltnak, elhasználtnak láttatni akart testét dobálja előttünk. A férfiak időnként szájon csókolják egymást, ha nagyon egyetértenek; orgiarészletek, meleg érintések, buja és nyers mozdulatok sorjáznak az előadásban. A vágy jegesen izzó (jégdarabkák potyognak szájból, ruhából) lobogásban forrasztja össze Annát és Vronszkijt, mígnem lemeztelenítő kiüresedésbe, egymás dehumanizált meglovaglásába torkollik kapcsolatuk. Levin és Kitty második körös egymásra találása játékos, felszabadult, önfeledten boldog bucskázás, birkózás. Gyermeki kedvességük, intellektusuk rezonál a másikéra a szórejtvény-vallomás egymásra hangolódott kitalálásában. Anna Karenintól való irtózása pedig abban artikulálódik unottan, ahogyan mechanikusan, kényszerűen odatartja fenekét, tárja ki lábait egy ideig Kareninnek.

A férj nem engedi el Annát, fogva tartja fiuknál fogva. Fájdalmasan szimbolikus a maga kézzelfogható voltában az a jelenet, amikor egymást ölelve, béklyózva fekszenek: apa a fiát, fiú az anyját, anya a fiát. A férj Anna második gyerekét is túszul használja – talán elfogadná, ha Anna maradna velük, s nem szégyenítené meg az életközösségből történő kilépéssel. A férj egzisztenciálisan zsarolja, aminek kifejeződése a lepény, ami Anna terhességeként-méhlepényeként is kódolódik: férje megkínálja vele, ám mikor ezt Anna elutasítja, Karenin kimarja a közepét.

A regény feldolgozásainak kardinális eleme Anna gyerekeihez való viszonyának kifejezése. Túlzásnak tartom, ahogyan a kislány holléte takarásban marad – Szerjozsa örök öltönyviselete pedig talán az apjához való hasonlóságot, az apához tartozást hivatott felmutatni?

A tárgyak a helyükön, konkrétak és szimbolikusak, amint a mozgások, vonat is van (Szerjozsa játéka), a kosztümök elegánsak, finoman kortalanok. Az ajtórendszer bravúros tere szinte mindenre jó – ám kifárad. Ez a harmadik három és fél órás előadás, amit idén Kisvárdán látok, pedig csak tegnap jöttem, így hát ahhoz, hogy ezt a produkciót megvalósult ígéretnek érezzem, a szünet után meglepetésre, valami másra, az addigitól eltérő formai megoldásra vágytam. Ez viszont nem történt meg, s bár a zenei vonal felerősödött, a korábbi mederben közelített a vég.

V. Gilbert Edit

Kép: Kerezsi Béla

A kritika a Kisvárdai Lapok 2020. 08. 29. számában jelent meg. Szerkesztő: Ungvári Judit; Felelős kiadó: Nyakó Béla

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Švejk, humor, háború

Jól ismert történet, új köntösben Elég csak kimondani vagy leírni – mindenféle magyarázat nélkül –, hogy Švejk, ami bizonyosan többünk számára ismerősen cseng. Ebben közrejáthatott az is, hogy Jaroslav Hasek cseh humorista és író Švejk, a derék katona című alkotását csaknem hatvan nyelvre fordították le, köztük magyarra. A mű alapján ezúttal Kaj Ádám rendezésében készült el a Švejk az óbudai Térszínházban dark operett, avagy zenés monarchiasirató műfaji megjelöléssel. A Kehely kocsmától a frontig egy egészen sajátos atmoszférát teremtő dalok kíséretében jutunk el, amelyek szövegét Vörös István, zenéjét pedig Bucz Magor jegyzi. A zene szerves része az előadásnak Az előadás a Déryné Program Barangoló alprogram részeként készült el, így díszlet kidolgozásánál fontos szempont lehetett, hogy könnyen utaztatható legyen. Orth M. Dániel, aki a látványért felelt, a Kehely kocsma terében megtalálható díszletek áthelyezésével – és funkciók átruházásával – oldotta meg a különböző helyszínek látván...

A 2024-es év díjazottai

2024. június 21. és 29. között megrendezték a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválját. A versenyprogram előadásait Balogh Tibor dramaturg, színikritikus, a fesztivál művészeti tanácsadója válogatta. A színházi seregszemle idei díszvendége az alapítása 25. évfordulóját ünneplő székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház volt. Mások mellett Szabadkáról, Újvidékről, Kassáról, Székelyudvarhelyről, Kolozsvárról, Sepsiszentgyörgyről, Marosvásárhelyről, Nagyváradról, Csíkszeredából, Beregszászból és Gyergyószentmiklósról érkeztek a magyar nyelven játszó színházak, valamint láthatók voltak a Térszínház, a Ferencvárosi Pinceszínház és az Udvari Kamaraszínház, a versenyprogramon kívül pedig az Újszínház, a Lilom Produkció, az Orlai Produkció és a Veres 1 Színház előadásai is. Kilenc nap alatt huszonhét produkció került színre három helyszínen. Balázs Zoltán színész, rendező elhozta középiskolásoknak szánt színésztechnikai beszélgetőjátékát, az Aranybogár elnevezésű módszertani foglalkozást. A s...

A karakter szeretete vezérelt

Bucz Magor zeneszerző számos rangos hazai és nemzetközi zenei díj birtokosa. A Térszínház igazgatója társulatának új előadásával, a Švejk című dark operett, avagy zenés monarchiasiratóval érkezett a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiváljára. Önmagad által is bevallottan a klasszikus zenéből kiindulva és ahhoz kapcsolódva érdekelnek a különböző, akár könnyűzenei stílusirányzatok is. Hogyan jelenik meg ez az alkotói látásmód a Švejkben? Vörös István költővel, a dalszövegek szerzőjével és Kaj Ádám rendezővel inspirálón hatottunk egymásra a próbafolyamat során, az előadás hármunk alkotómunkájának az eredménye. Ahogyan nekem alkalmam nyílt hatni például a rendezésre, úgy István és Ádám meglátásait magam is beépítettem a zenei anyagba. Így az általad említett nyitottság elsősorban az alkotótársaim irányában nyilvánult meg, és természetesen ebből fakadón meghatározta a zeneszerzői munkámat is, vagyis a közönség alapvetően könnyűzenei élményt kap, de ha hegyezi a fülét, vagy klasszikus zene...