Ugrás a fő tartalomra

Testes viszonylatok




Ajtók közé szorulva, almát harapdálva az intim testtájakon, lóversenyt jelző szekrényugrást-lólengést végrehajtva tárul elénk az újvidéki Anna Karenina története. Vérbő és taktilis fizikai színházat látok, amelyben a tárgyhasználat színházi tudatossága magas fokon megkomponált. A szexus nyelvén fejeződnek ki a kapcsolati állapotok bátran, kendőzetlenül, s olyan minőségben, amiről az orosz posztmodern sem álmodott, amelynek képviselői éppen ezt a regényt lobogtatják a nagy orosz klasszikusok leleplezésére: házasságtörés, ágyjelenetek nélkül?!


Dejan Projkovszki rendezése úgy pótolja a fenti „hiányt”, hogy egy ideig tűpontosan jellemez mindenkit a szexualitásával. Sztyepan általában két nő mellét markolva vall házassága megfáradásáról, nyilván egyikük sem a felesége, aki megcsalatottsága feletti elkeseredésében lestrapáltnak, elhasználtnak láttatni akart testét dobálja előttünk. A férfiak időnként szájon csókolják egymást, ha nagyon egyetértenek; orgiarészletek, meleg érintések, buja és nyers mozdulatok sorjáznak az előadásban. A vágy jegesen izzó (jégdarabkák potyognak szájból, ruhából) lobogásban forrasztja össze Annát és Vronszkijt, mígnem lemeztelenítő kiüresedésbe, egymás dehumanizált meglovaglásába torkollik kapcsolatuk. Levin és Kitty második körös egymásra találása játékos, felszabadult, önfeledten boldog bucskázás, birkózás. Gyermeki kedvességük, intellektusuk rezonál a másikéra a szórejtvény-vallomás egymásra hangolódott kitalálásában. Anna Karenintól való irtózása pedig abban artikulálódik unottan, ahogyan mechanikusan, kényszerűen odatartja fenekét, tárja ki lábait egy ideig Kareninnek.

A férj nem engedi el Annát, fogva tartja fiuknál fogva. Fájdalmasan szimbolikus a maga kézzelfogható voltában az a jelenet, amikor egymást ölelve, béklyózva fekszenek: apa a fiát, fiú az anyját, anya a fiát. A férj Anna második gyerekét is túszul használja – talán elfogadná, ha Anna maradna velük, s nem szégyenítené meg az életközösségből történő kilépéssel. A férj egzisztenciálisan zsarolja, aminek kifejeződése a lepény, ami Anna terhességeként-méhlepényeként is kódolódik: férje megkínálja vele, ám mikor ezt Anna elutasítja, Karenin kimarja a közepét.

A regény feldolgozásainak kardinális eleme Anna gyerekeihez való viszonyának kifejezése. Túlzásnak tartom, ahogyan a kislány holléte takarásban marad – Szerjozsa örök öltönyviselete pedig talán az apjához való hasonlóságot, az apához tartozást hivatott felmutatni?

A tárgyak a helyükön, konkrétak és szimbolikusak, amint a mozgások, vonat is van (Szerjozsa játéka), a kosztümök elegánsak, finoman kortalanok. Az ajtórendszer bravúros tere szinte mindenre jó – ám kifárad. Ez a harmadik három és fél órás előadás, amit idén Kisvárdán látok, pedig csak tegnap jöttem, így hát ahhoz, hogy ezt a produkciót megvalósult ígéretnek érezzem, a szünet után meglepetésre, valami másra, az addigitól eltérő formai megoldásra vágytam. Ez viszont nem történt meg, s bár a zenei vonal felerősödött, a korábbi mederben közelített a vég.

V. Gilbert Edit

Kép: Kerezsi Béla

A kritika a Kisvárdai Lapok 2020. 08. 29. számában jelent meg. Szerkesztő: Ungvári Judit; Felelős kiadó: Nyakó Béla

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Átadták a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljának díjait!

A Kulturális és Innovációs Minisztérium Életmű-díját a felkért, háromtagú Szakmai Bizottság (Nyakó Béla, a Kisvárdai Várszínház és a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljának igazgatója; Balogh Tibor, valamint Pataki András) döntése szerint Wischer Johann vajdasági színművész, rendező, valamint Biluska Annamária színésznő, a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat Örökös Tagja kapta. Biluska Annamária és Wischer Johann A Kulturális és Innovációs Minisztérium Fődíját az Újvidéki Színház kapta III. Richárd című előadásáért, Dejan Projkovszki rendezésében. A társulat egységes stílusban és csapatmunkával szolgálja a címszereplő játékát. A képi világ és a zene egy olyan kor lenyomatát teremti meg, amely szabadjára engedi az emberi gátlástalanságot. Újvidéki Színház | III. Richárd A Kulturális és Innovációs Minisztérium II. helyezését megosztva kapta a Kassai Thália Színház Szentivánéji álom című előadása a shakespeare-i színházi nyelvezet megújításáért és a formabontó lát

Létezésünk disztópiái

Alapvető erkölcsi-etikai dilemmákra világít rá Ivan Viripajev darabjának, a Részegek nek az előadása, amelyet a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház mutatott be a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján. Radu Afrim már nem először dolgozott a marosvásárhelyi társulattal. A román rendezőről és a produkció megszületéséről lapunknak Szabó Réka beszélt, aki rendezőasszisztensként és dramaturgként vett részt ezekben a munkafolyamatokban. Az akkor társulatvezető Keresztes Attila meghívására rendezte Az ördög próbáját 2014 tavaszán, ez volt Radu első munkája Marosvásárhelyen. Ennek a gyümölcsöző munkának a folytatása volt A nyugalom 2015-ben, a Retromadár blokknak csapódik és forró aszfaltra zuhan 2016-ban, majd a Részegek 2018-ban. A Retromadár… folytatásaként a pandémia alatt Radu megírta és megrendezte a Grand Hotel Retromadár előadást. Mint ahogy a számos szakmai elismerés is jelzi, ezekben az években egy erős, szakmailag átgondolt, tudatos művészi munka zajlott a társulatnál, olyan rendez

Íme a 2023-as zsűri!

A Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján a versenyprogram előadásait idén is egy öttagú zsűri értékeli. A zsűritagok részt vesznek az előadások másnapján a Szakmai Klub beszélgetésén, akár hozzászólóként is. A versenyprogramok végeztével ők ítélik oda a fesztiváldíjakat. A díjosztó grémium összetételére a fesztivál művészeti tanácsadója, Balogh Tibor tett javaslatot.   A 2023-as év zsűritagjai Dienes Blanka színésznő, Kiss József Jászai Mari-díjas, drámaíró, rendező, a Soproni Petőfi Színház igazgatója, Németh Ákos József Attila-díjas drámaíró, műfordító, rendező, Szekeres Szabolcs színikritikus, és Szigeti Réka dramaturg. Dienes Blanka:  „Nagy megtiszteltetés számomra, hogy a zsűri egyik tagjaként vehetek részt idén a kisvárdai színházi találkozón. Több alkalommal volt lehetőségem szerepelni a Fesztivál színpadán az Újvidéki Művészeti Akadémia által, a Tanyaszínházzal és Újvidéki Színházzal. Sok tapasztalattal, élménnyel gazdagodtam. Mindig felvillanyoz, amikor sokféle szí