Ugrás a fő tartalomra

Nem szép, nem új, de a miénk

Bárcsak egy olyan világban élnénk, egy szép újban, persze nem a Huxley-félében, hanem tényleg olyan elképzelhetetlenül csodálatosban, ahol Gusztáv jelenetein csak megengedően elmosolyodnánk és azt mondanánk: „Bezzeg manapság ilyesmi nem történhetne meg. Már nincsenek Gusztávok. Egy letűnt kor homályos és szégyenteljes emlékei csupán.” De Gusztávok márpedig vannak. Szomszédaink, rokonaink, barátaink, sőt mi is egy kicsit Gusztávok vagyunk. Az események áldozatai.  Megalkuvók, besúgók, szervilisek, vakok és épp úgy, ahogy a Szabadkai Kosztolányi Dezső Színház előadásában megmutatják, mi is azt álmodjuk, hogy kormányokat döntünk, éhezőket mentünk, lelki békét nyújtunk az eltévelyedetteknek, hálót vetünk, vihart aratunk és megfejtjük a tömeg és energia összefüggéseit. Aztán ha jön a jótündér és kívánhatunk hármat, nem akarunk már hősök lenni. Csak túlélni akarunk. És ez nem vicces. Mondhatnánk, hogy olyan szomorú, olyan szörnyűséges és elborzasztó, hogy már csak röhögni lehet, de nem. Ahogy Szorcsik Kriszta , Búbos Dávid, Kucsov Borisz, Mészáros Gábor és Mikes Imre Elek vérét és szó szerint verejtékét adva mutatja be a régi és az új világ mindennapos szörnyűségeit, az jut eszembe, hogy mi is csak ezeknek az eseményeknek az áldozatai vagyunk. A fogyasztói társadalom nyomása, a kizsákmányoló, de cserébe semmit se nyújtó egészségügy, az idegtépő bürokrácia, a megvásárolható látszatérzelmek és az, hogy a csapból is a nagyvezír folyik, nem a hatvanas, hetvenes évek Gusztávjának múltja, hanem a mi jelenünk. És nem teszünk semmit. Tőlünk keletre már forradalom van, de mi még akkor se veszünk róla tudomást, hogy baj van, ha vér csöppen a levesünkbe. Lang Metropolisa a mi dokumentumfilmünk. 

Miközben ezek az elképesztően sokoldalú művészek a verejtékükön és végtelen mozgásrepertoárjukon kívül adják még az összes hangot, zajt és képi illusztrációt, melyekkel élővé teszik a kisember pillanatait, erőt adnak neki, hangsúlyt a maga hangsúlytalanságában, humort a szomorúságában.  Fergeteges energiával ugranak egyik jelenetből a másikba, egy ponton túl mégis azt érzem, sok ez így. És persze lehet, hogy épp ennyi kell ahhoz, hogy a záró jelenet döbbenetét megfelelően előkészítsék, hogy ne csak azért üljünk csöndben a sötétben, mert nem tudjuk, mi van, hanem mert pontosan tudjuk, hogy mi van, de mégis. Nepp József és Jankovics Marcell a hetvenes évek elején tervezett egy egész estés filmet Gusztávról. Azt hiszem, nem véletlen, hogy ez az ötlet soha nem valósult meg.

Szepesi Krisztina

Kép: Kerezsi Béla

A kritika a Kisvárdai Lapok 2020. 08. 22. számában jelent meg. Szerkesztő: Ungvári Judit; Felelős kiadó: Nyakó Béla

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Átadták a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljának díjait!

A Kulturális és Innovációs Minisztérium Életmű-díját a felkért, háromtagú Szakmai Bizottság (Nyakó Béla, a Kisvárdai Várszínház és a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljának igazgatója; Balogh Tibor, valamint Pataki András) döntése szerint Wischer Johann vajdasági színművész, rendező, valamint Biluska Annamária színésznő, a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat Örökös Tagja kapta. Biluska Annamária és Wischer Johann A Kulturális és Innovációs Minisztérium Fődíját az Újvidéki Színház kapta III. Richárd című előadásáért, Dejan Projkovszki rendezésében. A társulat egységes stílusban és csapatmunkával szolgálja a címszereplő játékát. A képi világ és a zene egy olyan kor lenyomatát teremti meg, amely szabadjára engedi az emberi gátlástalanságot. Újvidéki Színház | III. Richárd A Kulturális és Innovációs Minisztérium II. helyezését megosztva kapta a Kassai Thália Színház Szentivánéji álom című előadása a shakespeare-i színházi nyelvezet megújításáért és a formabontó lát

Létezésünk disztópiái

Alapvető erkölcsi-etikai dilemmákra világít rá Ivan Viripajev darabjának, a Részegek nek az előadása, amelyet a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház mutatott be a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján. Radu Afrim már nem először dolgozott a marosvásárhelyi társulattal. A román rendezőről és a produkció megszületéséről lapunknak Szabó Réka beszélt, aki rendezőasszisztensként és dramaturgként vett részt ezekben a munkafolyamatokban. Az akkor társulatvezető Keresztes Attila meghívására rendezte Az ördög próbáját 2014 tavaszán, ez volt Radu első munkája Marosvásárhelyen. Ennek a gyümölcsöző munkának a folytatása volt A nyugalom 2015-ben, a Retromadár blokknak csapódik és forró aszfaltra zuhan 2016-ban, majd a Részegek 2018-ban. A Retromadár… folytatásaként a pandémia alatt Radu megírta és megrendezte a Grand Hotel Retromadár előadást. Mint ahogy a számos szakmai elismerés is jelzi, ezekben az években egy erős, szakmailag átgondolt, tudatos művészi munka zajlott a társulatnál, olyan rendez

Íme a 2023-as zsűri!

A Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján a versenyprogram előadásait idén is egy öttagú zsűri értékeli. A zsűritagok részt vesznek az előadások másnapján a Szakmai Klub beszélgetésén, akár hozzászólóként is. A versenyprogramok végeztével ők ítélik oda a fesztiváldíjakat. A díjosztó grémium összetételére a fesztivál művészeti tanácsadója, Balogh Tibor tett javaslatot.   A 2023-as év zsűritagjai Dienes Blanka színésznő, Kiss József Jászai Mari-díjas, drámaíró, rendező, a Soproni Petőfi Színház igazgatója, Németh Ákos József Attila-díjas drámaíró, műfordító, rendező, Szekeres Szabolcs színikritikus, és Szigeti Réka dramaturg. Dienes Blanka:  „Nagy megtiszteltetés számomra, hogy a zsűri egyik tagjaként vehetek részt idén a kisvárdai színházi találkozón. Több alkalommal volt lehetőségem szerepelni a Fesztivál színpadán az Újvidéki Művészeti Akadémia által, a Tanyaszínházzal és Újvidéki Színházzal. Sok tapasztalattal, élménnyel gazdagodtam. Mindig felvillanyoz, amikor sokféle szí