Ugrás a fő tartalomra

Nem szép, nem új, de a miénk

Bárcsak egy olyan világban élnénk, egy szép újban, persze nem a Huxley-félében, hanem tényleg olyan elképzelhetetlenül csodálatosban, ahol Gusztáv jelenetein csak megengedően elmosolyodnánk és azt mondanánk: „Bezzeg manapság ilyesmi nem történhetne meg. Már nincsenek Gusztávok. Egy letűnt kor homályos és szégyenteljes emlékei csupán.” De Gusztávok márpedig vannak. Szomszédaink, rokonaink, barátaink, sőt mi is egy kicsit Gusztávok vagyunk. Az események áldozatai.  Megalkuvók, besúgók, szervilisek, vakok és épp úgy, ahogy a Szabadkai Kosztolányi Dezső Színház előadásában megmutatják, mi is azt álmodjuk, hogy kormányokat döntünk, éhezőket mentünk, lelki békét nyújtunk az eltévelyedetteknek, hálót vetünk, vihart aratunk és megfejtjük a tömeg és energia összefüggéseit. Aztán ha jön a jótündér és kívánhatunk hármat, nem akarunk már hősök lenni. Csak túlélni akarunk. És ez nem vicces. Mondhatnánk, hogy olyan szomorú, olyan szörnyűséges és elborzasztó, hogy már csak röhögni lehet, de nem. Ahogy Szorcsik Kriszta , Búbos Dávid, Kucsov Borisz, Mészáros Gábor és Mikes Imre Elek vérét és szó szerint verejtékét adva mutatja be a régi és az új világ mindennapos szörnyűségeit, az jut eszembe, hogy mi is csak ezeknek az eseményeknek az áldozatai vagyunk. A fogyasztói társadalom nyomása, a kizsákmányoló, de cserébe semmit se nyújtó egészségügy, az idegtépő bürokrácia, a megvásárolható látszatérzelmek és az, hogy a csapból is a nagyvezír folyik, nem a hatvanas, hetvenes évek Gusztávjának múltja, hanem a mi jelenünk. És nem teszünk semmit. Tőlünk keletre már forradalom van, de mi még akkor se veszünk róla tudomást, hogy baj van, ha vér csöppen a levesünkbe. Lang Metropolisa a mi dokumentumfilmünk. 

Miközben ezek az elképesztően sokoldalú művészek a verejtékükön és végtelen mozgásrepertoárjukon kívül adják még az összes hangot, zajt és képi illusztrációt, melyekkel élővé teszik a kisember pillanatait, erőt adnak neki, hangsúlyt a maga hangsúlytalanságában, humort a szomorúságában.  Fergeteges energiával ugranak egyik jelenetből a másikba, egy ponton túl mégis azt érzem, sok ez így. És persze lehet, hogy épp ennyi kell ahhoz, hogy a záró jelenet döbbenetét megfelelően előkészítsék, hogy ne csak azért üljünk csöndben a sötétben, mert nem tudjuk, mi van, hanem mert pontosan tudjuk, hogy mi van, de mégis. Nepp József és Jankovics Marcell a hetvenes évek elején tervezett egy egész estés filmet Gusztávról. Azt hiszem, nem véletlen, hogy ez az ötlet soha nem valósult meg.

Szepesi Krisztina

Kép: Kerezsi Béla

A kritika a Kisvárdai Lapok 2020. 08. 22. számában jelent meg. Szerkesztő: Ungvári Judit; Felelős kiadó: Nyakó Béla

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sírva vigad a magyar (színész)

Urbán András rendezésében láthattuk a Történt egyszer Újvidéken című előadást. „Kisebbségi extravaganza sok zenével, tánccal, szellemekkel és indiánokkal”, így határozza meg saját magát a produkció. Nos, ezek közül valóban egyikből sem volt hiány. Talán ezt az előadást vártam a legjobban a fesztiválon, mert rendkívül izgalmasnak találom Urbán András rendezői világát, így kíváncsian vártam, az újvidéki társulattal közösen mit alkottak – és szerencsére nem okoztak csalódást. A színház születésnapi ünnepsége után járunk, egy hosszúra nyúlt buli hajnali fázisát láthatjuk, ahol már senki sem önmaga. Az alkohol és a kései órai hatására felszínre kerülnek ki nem mondott szavak, bántalmak, konfliktusok – közben meg néha dalra is fakadnak a színészek. Miközben halad előre az este, a színházban dolgozók reflektálnak saját színészi mivoltukra. Önirónia a javából, a színház alapvető kérdéseit feszegetik: negyedik fal, mit gondolunk a saját művészetünkről, interakció a közönséggel, egyáltalán, mi i...

Szerelemvilág | Beszélgetés Budizsa Evelynnel

Billy kifundálja, hogy hamis igazolással tettetve magát halálos tüdőbetegnek, felkéredzkedik a csónakra, amely szereplőválogatásra szállítja a helybelieket. Csónakos Bobby, aki az érzelemkészletét vállra vetett szerszámosládában mozgatja, mindig körültekintően, a sérelmek súlyának megfelelően illesztve egymáshoz a készségeket, fontolja meg a sújtó brutalitást. Billyre nagyot sújt, a feltételezett szimulálás miatt. Nagyot, ám részvéthozót, mert Helén, a vonzóan dekoratív, ám enyhén elme-kripli tojásfutár félredobja haragját, amiért nem őt. hanem a nyomorékot vitték próbafelvételre Amerikába, és teljesíti annak régi, titkolt kívánságát: sétára indulnak. Szerelmüket azonban megvérzi a mégis valódi tüdőbaj. Helén Budizsa Evelyn. 7 éve végezett színművészként Kolozsváron, a Babeş-Bolyai Tudományegyetemen, 8 éve tagja a Harag György Társulatnak Szatmárnémetiben. Eddigi pályáján körülbelül 8 főszerepet kapott, dolgozhatott Bocsárdi Lászlóval, Andrei Șerbannal, Sardar Tagirovskyval. Anyakönyvi...

California dreamin'

Mit tehet egy csúf, sánta, tüdőbajos fiú egy kicsiny, eldugott, írországi szigeten azon túl, hogy naphosszat fixírozza a teheneket? Álmodozik és remél, hogy egyszer több lesz, mint lenézett nyomorék, és talán ő is megleli majd az igaz szerelmet. A Szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulat Martin McDonagh A kripli című darabjával, Bélai Marcel kiemelkedő minőségű rendezésével érkezett a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiváljára. Martin McDonagh ír drámaíró darabjai veszélyesek: csupán első olvasatra tűnnek közönségbarát, jól formálható, szép kerek egésznek, azonban, ha a színházi alkotó példának okáért A kripli mélyére ás, rögtön szembe találja magát a nagyívű dramaturgiai építkezés és a tűpontos ritmus szerzői követelményeivel, amit megúszni nem lehet, különben darabjaira hullik az előadás. S még említésre sem került a dráma többrétegű jelentéstartalma, amely egyszerre nyújt a közönségnek fekete komédiát, de fontos társadalmi kérdéseket is felvet, amelyekre ugyan válaszol...