Ugrás a fő tartalomra

Minden új generációnak ugyanazok a problémái



Az Újvidéki Színház Dejan Projkovszki rendezésében az Anna Karenina című előadással, az Újvidéki Művészeti Akadémia pedig Mosoly című vizsgaelőadásával érkezett az idei kisvárdai fesztiválra, amit Lénárd Róbert állított színpadra. A fiatal alkotóval a koronavírus-járvány hatásairól, a szakmai munka újraindulásáról, valamint arról is beszélgettünk, hogy miként látja az Y generációt.

Hogyan élitek meg a pandémiás időszakot Újvidéken?

Sokféleképpen. Szerbiában kifejezetten szigorúak voltak a korlátozások, nem csupán a színház, de szinte az egész ország működése leállt. Miután a színházat kizárólag személyes és élő műfajnak tekintjük, az előadásainkat nem osztottuk meg online felületeken, és a társulatunk tagjait sem kértük arra, hogy videókat készítsenek. Amikor már lehetett, visszatértünk a szakmai munkához, öt hónapnyi szünet után pedig hétfőtől mi is kinyithattunk. A magyar dráma napján lesz az első bemutatónk, Pintér Béla Parasztoperája. Nem tudunk úgy létezni, hogy ne a hivatásunkkal foglalkozzunk, annak ellenére, hogy kiszámíthatatlan: mikor ér el bennünket a koronavírus-járvány második hulláma.

Idén az Anna Karenina című előadással érkeztetek Kisvárdára, a Mosoly pedig az Újvidéki Művészeti Akadémia negyedéves hallgatóinak vizsgaelőadása, amit Hernyák Györggyel és Táborosi Margarétával együtt rendeztél. Hogyan alakult ki az utóbbi koncepciója?

Hernyák tanár úr hívott, hogy dolgozzunk együtt, aminek az előzménye a korábbi Zabhegyező rendezésem volt az Akadémián. Most mindegyikünk különböző szövegeket ajánlott az osztálynak. Végül titkos szavazás után kikötöttünk a Phaidránál, viszont kiderült, hogy a szerepeket nem lehet rendesen kiosztani a hallgatókra, így trilógiára írtuk át, végig követve Thészeusz útját. A görög tragédiákban toposzként megjelenik a sors, mint a génekben hordozott eleve elrendeltség, így alkalmat nyújtanak arra, hogy rajtuk keresztül vizsgáljuk szüleink, és gyermekeik, tehát a mi magunk sorsát is.

Kapcsolódva a Mosolyban megfogalmazott gondolatokhoz, az Y elágazás című darabod bemutatójáról olvasható: az előadás megmutatja, hogy „a mai fiatalok miért olyanok, amilyenek.” Hogyan látod az Y generációt?

Nem rosszabbak vagy jobbak az idősebb korosztálynál, egész egyszerűen máshogyan működnek. A figyelmük megoszló, a hipertérben léteznek, a digitális fejlődés és az információáramlás miatt húsz év alatt pedig szinte teljesen megváltozott az észlelésük mikéntje. Minden új generációnak ugyanazok a problémái, csupán az életükben felmerülő kérdésekre adott lehetséges válaszaikban különböznek egymástól. Végleges megoldást azonban soha nem találnak, mert mindig lesz a fölöttük egy generáció, amelyik – talán öntudatlanul is, de – nem engedi, hogy ráleljenek a helyes útra.

Nem először jársz Kisvárdán, megosztanád a benyomásaidat a fesztiválról?

A vajdasági előadások most egy blokkba kerültek, így az ittlétem alatt szívesen megnéztem volna több más előadást is, amiket még nem láttam, de mindent összevetve a kisvárdai színházi találkozó évek óta stabil szakmai színvonalat képvisel.

Oláh Zsolt

Kép: Kerezsi Béla
Az interjú a Kisvárdai Lapok 2020. 08. 28. számában jelent meg. Szerkesztő: Ungvári Judit; Felelős kiadó: Nyakó Béla

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Három a francia igazság

Szerencsés nép a francia, hiszen a vaudeville, mint a 16-17. századi Párizs utcáinak lassanként cselekményessé összefűzött vidám dalai olyan műfajokra hatottak jelentősen, mint a sanzon, az opéra comique, vagy éppen a kabaré. A többszáz éves vaudeville-t nem véletlenül társítják Marc Camoletti Boeing, Boeing – Leszállás Párizsban című, 1960-ban bemutatott világhírű komédiájához, hiszen a darab esszenciáját adja mindannak, amit L’Hexagone környékén gondolnak komikumról, szerelemről, erotikáról és szatíráról. Kétségtelen, hogy a vígjáték óriási sikeréhez – a világon a legtöbbet játszott francia darab – hozzájárult az 1965-ben Tony Curtis és Jerry Lewis főszereplésével bemutatott mozi is, de minden bizonnyal enélkül is rendszeres szereplője lenne a kasszasikert és a közönség szórakoztatását is szem előtt tartó direktorok repertoárjának. Mert hogy a Boeing nem titkoltan a nevettetés szándékával hódít, és miért is ne lenne helye akár a kisvárdai versenyprogramban? Főként, ha olyan színvon...

A 2024-es év díjazottai

2024. június 21. és 29. között megrendezték a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválját. A versenyprogram előadásait Balogh Tibor dramaturg, színikritikus, a fesztivál művészeti tanácsadója válogatta. A színházi seregszemle idei díszvendége az alapítása 25. évfordulóját ünneplő székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház volt. Mások mellett Szabadkáról, Újvidékről, Kassáról, Székelyudvarhelyről, Kolozsvárról, Sepsiszentgyörgyről, Marosvásárhelyről, Nagyváradról, Csíkszeredából, Beregszászból és Gyergyószentmiklósról érkeztek a magyar nyelven játszó színházak, valamint láthatók voltak a Térszínház, a Ferencvárosi Pinceszínház és az Udvari Kamaraszínház, a versenyprogramon kívül pedig az Újszínház, a Lilom Produkció, az Orlai Produkció és a Veres 1 Színház előadásai is. Kilenc nap alatt huszonhét produkció került színre három helyszínen. Balázs Zoltán színész, rendező elhozta középiskolásoknak szánt színésztechnikai beszélgetőjátékát, az Aranybogár elnevezésű módszertani foglalkozást. A s...

Az időtlenné tett népszínmű

Szigligeti Ede viszonylag keveset játszott népszínművével érkezett idén Kisvárdára a vajdasági Tanyaszínház. A többségi társadalommal szemben álló család történetét feldolgozó előadásban a sztereotipikus cigány-ábrázolásokkal leszámolva, a cselekményt időtlenségbe helyezve mutatják be a vajdasági akadémisták a kitaszított szerelmeseket. A Tanyaszínház szereplései során amint megkedvelünk egy társulatot, az máris átalakul – mivel ezekben a produkciókban főként az Újvidéki Művészeti Akadémia mindenkori (akár végzős vagy frissen végzett) hallgatói vesznek részt. Gombos Dániel vezetésével, akit A cigány t koordinátoraként olvashatunk a színlapon, azt láthatjuk, hogy egy olyan dinamikus és alapjaiban átgondolt vezetés jellemzi a társulatot, amely a Tanyaszínház fundamentális értékeire fókuszál. Legyen szórakoztató, ám foglalkozzon elgondolkodtató témákkal, teremtsen lehetőséget a fiataloknak és jusson el minél több vajdasági nézőhöz. Az idei előadásban tizenkét hallgató és hat frissen végze...