Ugrás a fő tartalomra

Minden új generációnak ugyanazok a problémái



Az Újvidéki Színház Dejan Projkovszki rendezésében az Anna Karenina című előadással, az Újvidéki Művészeti Akadémia pedig Mosoly című vizsgaelőadásával érkezett az idei kisvárdai fesztiválra, amit Lénárd Róbert állított színpadra. A fiatal alkotóval a koronavírus-járvány hatásairól, a szakmai munka újraindulásáról, valamint arról is beszélgettünk, hogy miként látja az Y generációt.

Hogyan élitek meg a pandémiás időszakot Újvidéken?

Sokféleképpen. Szerbiában kifejezetten szigorúak voltak a korlátozások, nem csupán a színház, de szinte az egész ország működése leállt. Miután a színházat kizárólag személyes és élő műfajnak tekintjük, az előadásainkat nem osztottuk meg online felületeken, és a társulatunk tagjait sem kértük arra, hogy videókat készítsenek. Amikor már lehetett, visszatértünk a szakmai munkához, öt hónapnyi szünet után pedig hétfőtől mi is kinyithattunk. A magyar dráma napján lesz az első bemutatónk, Pintér Béla Parasztoperája. Nem tudunk úgy létezni, hogy ne a hivatásunkkal foglalkozzunk, annak ellenére, hogy kiszámíthatatlan: mikor ér el bennünket a koronavírus-járvány második hulláma.

Idén az Anna Karenina című előadással érkeztetek Kisvárdára, a Mosoly pedig az Újvidéki Művészeti Akadémia negyedéves hallgatóinak vizsgaelőadása, amit Hernyák Györggyel és Táborosi Margarétával együtt rendeztél. Hogyan alakult ki az utóbbi koncepciója?

Hernyák tanár úr hívott, hogy dolgozzunk együtt, aminek az előzménye a korábbi Zabhegyező rendezésem volt az Akadémián. Most mindegyikünk különböző szövegeket ajánlott az osztálynak. Végül titkos szavazás után kikötöttünk a Phaidránál, viszont kiderült, hogy a szerepeket nem lehet rendesen kiosztani a hallgatókra, így trilógiára írtuk át, végig követve Thészeusz útját. A görög tragédiákban toposzként megjelenik a sors, mint a génekben hordozott eleve elrendeltség, így alkalmat nyújtanak arra, hogy rajtuk keresztül vizsgáljuk szüleink, és gyermekeik, tehát a mi magunk sorsát is.

Kapcsolódva a Mosolyban megfogalmazott gondolatokhoz, az Y elágazás című darabod bemutatójáról olvasható: az előadás megmutatja, hogy „a mai fiatalok miért olyanok, amilyenek.” Hogyan látod az Y generációt?

Nem rosszabbak vagy jobbak az idősebb korosztálynál, egész egyszerűen máshogyan működnek. A figyelmük megoszló, a hipertérben léteznek, a digitális fejlődés és az információáramlás miatt húsz év alatt pedig szinte teljesen megváltozott az észlelésük mikéntje. Minden új generációnak ugyanazok a problémái, csupán az életükben felmerülő kérdésekre adott lehetséges válaszaikban különböznek egymástól. Végleges megoldást azonban soha nem találnak, mert mindig lesz a fölöttük egy generáció, amelyik – talán öntudatlanul is, de – nem engedi, hogy ráleljenek a helyes útra.

Nem először jársz Kisvárdán, megosztanád a benyomásaidat a fesztiválról?

A vajdasági előadások most egy blokkba kerültek, így az ittlétem alatt szívesen megnéztem volna több más előadást is, amiket még nem láttam, de mindent összevetve a kisvárdai színházi találkozó évek óta stabil szakmai színvonalat képvisel.

Oláh Zsolt

Kép: Kerezsi Béla
Az interjú a Kisvárdai Lapok 2020. 08. 28. számában jelent meg. Szerkesztő: Ungvári Judit; Felelős kiadó: Nyakó Béla

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Švejk, humor, háború

Jól ismert történet, új köntösben Elég csak kimondani vagy leírni – mindenféle magyarázat nélkül –, hogy Švejk, ami bizonyosan többünk számára ismerősen cseng. Ebben közrejáthatott az is, hogy Jaroslav Hasek cseh humorista és író Švejk, a derék katona című alkotását csaknem hatvan nyelvre fordították le, köztük magyarra. A mű alapján ezúttal Kaj Ádám rendezésében készült el a Švejk az óbudai Térszínházban dark operett, avagy zenés monarchiasirató műfaji megjelöléssel. A Kehely kocsmától a frontig egy egészen sajátos atmoszférát teremtő dalok kíséretében jutunk el, amelyek szövegét Vörös István, zenéjét pedig Bucz Magor jegyzi. A zene szerves része az előadásnak Az előadás a Déryné Program Barangoló alprogram részeként készült el, így díszlet kidolgozásánál fontos szempont lehetett, hogy könnyen utaztatható legyen. Orth M. Dániel, aki a látványért felelt, a Kehely kocsma terében megtalálható díszletek áthelyezésével – és funkciók átruházásával – oldotta meg a különböző helyszínek látván...

A 2024-es év díjazottai

2024. június 21. és 29. között megrendezték a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválját. A versenyprogram előadásait Balogh Tibor dramaturg, színikritikus, a fesztivál művészeti tanácsadója válogatta. A színházi seregszemle idei díszvendége az alapítása 25. évfordulóját ünneplő székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház volt. Mások mellett Szabadkáról, Újvidékről, Kassáról, Székelyudvarhelyről, Kolozsvárról, Sepsiszentgyörgyről, Marosvásárhelyről, Nagyváradról, Csíkszeredából, Beregszászból és Gyergyószentmiklósról érkeztek a magyar nyelven játszó színházak, valamint láthatók voltak a Térszínház, a Ferencvárosi Pinceszínház és az Udvari Kamaraszínház, a versenyprogramon kívül pedig az Újszínház, a Lilom Produkció, az Orlai Produkció és a Veres 1 Színház előadásai is. Kilenc nap alatt huszonhét produkció került színre három helyszínen. Balázs Zoltán színész, rendező elhozta középiskolásoknak szánt színésztechnikai beszélgetőjátékát, az Aranybogár elnevezésű módszertani foglalkozást. A s...

A karakter szeretete vezérelt

Bucz Magor zeneszerző számos rangos hazai és nemzetközi zenei díj birtokosa. A Térszínház igazgatója társulatának új előadásával, a Švejk című dark operett, avagy zenés monarchiasiratóval érkezett a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiváljára. Önmagad által is bevallottan a klasszikus zenéből kiindulva és ahhoz kapcsolódva érdekelnek a különböző, akár könnyűzenei stílusirányzatok is. Hogyan jelenik meg ez az alkotói látásmód a Švejkben? Vörös István költővel, a dalszövegek szerzőjével és Kaj Ádám rendezővel inspirálón hatottunk egymásra a próbafolyamat során, az előadás hármunk alkotómunkájának az eredménye. Ahogyan nekem alkalmam nyílt hatni például a rendezésre, úgy István és Ádám meglátásait magam is beépítettem a zenei anyagba. Így az általad említett nyitottság elsősorban az alkotótársaim irányában nyilvánult meg, és természetesen ebből fakadón meghatározta a zeneszerzői munkámat is, vagyis a közönség alapvetően könnyűzenei élményt kap, de ha hegyezi a fülét, vagy klasszikus zene...