Ugrás a fő tartalomra

„Megszületett bennem egy világ”


Immár hagyomány, hogy színész-workshopot tart Sardar Tagirovsky a kisvárdai fesztivál idején. Idén is így van ez, de a versenyprogramban előadást is találunk a színházi alkotó neve alatt. Sardar Tagirovskyt először a workshopról kérdeztük. 

Több éve szervezzük már a kisvárdai workshopokat, de még mindig a színész és a szerep közötti átmenet érdekel, a kettő közötti „utazás” lehetősége. Az is fontos, hogyan tudnak kollektíven segíteni egymásnak a színészek, hogy létrehozzák egymásnak a szerepét, aminek gazdag leírását igyekszünk adni a tréningek segítségével. A kisvárdai fesztivál a világjárvány utáni időszakunk első színházi élményeit is jelenti majd, úgyhogy nagyon várom ezeket a találkozásokat. Nagyon szeretem a hangulatát ennek a fesztiválnak, azt, hogy nagyon sok határon túli társulattal találkozhatunk, jó látni, merre tart a színházi képzelet.

Szinte minden évben van mostanság előadásod a fesztiválon, idén a szatmárnémeti társulat hozza ide a Raszputyint a te rendezésedben. Akik már látták izgalmas produkcióról számoltak be. Milyen ez az előadás számodra? Hogyan alkottátok meg?

Bessenyei Gedő István, a társulat művészeti vezetője hívott meg oda, és rögtön ezt a szöveget ajánlotta, amit nem volt nehéz elfogadnom, hiszen már évek óta ismertem. Ráadásul onnan, hogy az olasz mesterem, Paolo Antonio Simioni megrendezte Rómában és Milánóban, és az ő koncepciójában Raszputyin egy báb volt, kevés színész játszott csak az előadásában. Engem kért fel, hogy segítsek a bunrakuszerű bábos részekben. Az már egy jel volt, hogy Bessenyei Gedő éppen erre kért fel, jól ismertem a szöveget, azt, hogy mennyire aktuális tud lenni, miközben nem akar azzá válni. Nem utolsósorban nagyon érdekelt a szatmári társulat, ahol az elmúlt években az én mesterem, Bocsárdi László dolgozott többször. Megszületett bennem egy világ erről a darabról, hogy merrefelé kell keresgélni, valahol a színház és a film között, de technikai eszközök nélkül. Olyan nagy témákat feszeget, hogy az elmúlt száz évben milyen dolgok történtek az emberiséggel. Ennek a fura fikciónak a központi alakja Raszputyin, aki az első világháború kitörését kel, hogy megakadályozza. Próbáltam abból kiindulni, hogy a szövegbeli Raszputyin, akit az író elképzelt, a gyermekiséget, a hitet helyezi előtérbe.

Milyen volt a fogadtatása ennek a különleges előadásnak?

Többször kaptunk álló tapsot például. Ez azért is fontos, mert rávilágít, hogy nemcsak vígjátékokkal, szórakoztató darabokkal lehet elérni ezt, hanem azzal is, ha a néző megérzi, hogy lenyűgözővé válhat számára a színház. Persze ez csak akkor lehetséges, ha alkotóként meg tudjuk találni az eszközöket ehhez. Elsődleges célom volt, hogy legyen egy lenyűgözősége Raszputyin látomásainak, annak a színpadi képnek, amit Kupás Anna teremtett a csodálatos jelmezekkel, és nagyon fontos még Bakk Dávid Laci zenéje, ami szintén kortárs filmzenei elemekre épít. Az egyik legkellemesebb munkám volt, soha nem dolgoztam ilyen harmóniában egy csapattal. Nekem mindig nehéz, mert nagyon másfajta eszközökkel dolgozom, mint szokás, de ez esetben nagyon jól egymásra tudtunk hangolódni.

Ungvári Judit

Az interjú a Kisvárdai Lapok 2020. 08. 28. számában jelent meg. Szerkesztő: Ungvári Judit; Felelős kiadó: Nyakó Béla

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Švejk, humor, háború

Jól ismert történet, új köntösben Elég csak kimondani vagy leírni – mindenféle magyarázat nélkül –, hogy Švejk, ami bizonyosan többünk számára ismerősen cseng. Ebben közrejáthatott az is, hogy Jaroslav Hasek cseh humorista és író Švejk, a derék katona című alkotását csaknem hatvan nyelvre fordították le, köztük magyarra. A mű alapján ezúttal Kaj Ádám rendezésében készült el a Švejk az óbudai Térszínházban dark operett, avagy zenés monarchiasirató műfaji megjelöléssel. A Kehely kocsmától a frontig egy egészen sajátos atmoszférát teremtő dalok kíséretében jutunk el, amelyek szövegét Vörös István, zenéjét pedig Bucz Magor jegyzi. A zene szerves része az előadásnak Az előadás a Déryné Program Barangoló alprogram részeként készült el, így díszlet kidolgozásánál fontos szempont lehetett, hogy könnyen utaztatható legyen. Orth M. Dániel, aki a látványért felelt, a Kehely kocsma terében megtalálható díszletek áthelyezésével – és funkciók átruházásával – oldotta meg a különböző helyszínek látván...

Három a francia igazság

Szerencsés nép a francia, hiszen a vaudeville, mint a 16-17. századi Párizs utcáinak lassanként cselekményessé összefűzött vidám dalai olyan műfajokra hatottak jelentősen, mint a sanzon, az opéra comique, vagy éppen a kabaré. A többszáz éves vaudeville-t nem véletlenül társítják Marc Camoletti Boeing, Boeing – Leszállás Párizsban című, 1960-ban bemutatott világhírű komédiájához, hiszen a darab esszenciáját adja mindannak, amit L’Hexagone környékén gondolnak komikumról, szerelemről, erotikáról és szatíráról. Kétségtelen, hogy a vígjáték óriási sikeréhez – a világon a legtöbbet játszott francia darab – hozzájárult az 1965-ben Tony Curtis és Jerry Lewis főszereplésével bemutatott mozi is, de minden bizonnyal enélkül is rendszeres szereplője lenne a kasszasikert és a közönség szórakoztatását is szem előtt tartó direktorok repertoárjának. Mert hogy a Boeing nem titkoltan a nevettetés szándékával hódít, és miért is ne lenne helye akár a kisvárdai versenyprogramban? Főként, ha olyan színvon...

A 2024-es év díjazottai

2024. június 21. és 29. között megrendezték a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválját. A versenyprogram előadásait Balogh Tibor dramaturg, színikritikus, a fesztivál művészeti tanácsadója válogatta. A színházi seregszemle idei díszvendége az alapítása 25. évfordulóját ünneplő székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház volt. Mások mellett Szabadkáról, Újvidékről, Kassáról, Székelyudvarhelyről, Kolozsvárról, Sepsiszentgyörgyről, Marosvásárhelyről, Nagyváradról, Csíkszeredából, Beregszászból és Gyergyószentmiklósról érkeztek a magyar nyelven játszó színházak, valamint láthatók voltak a Térszínház, a Ferencvárosi Pinceszínház és az Udvari Kamaraszínház, a versenyprogramon kívül pedig az Újszínház, a Lilom Produkció, az Orlai Produkció és a Veres 1 Színház előadásai is. Kilenc nap alatt huszonhét produkció került színre három helyszínen. Balázs Zoltán színész, rendező elhozta középiskolásoknak szánt színésztechnikai beszélgetőjátékát, az Aranybogár elnevezésű módszertani foglalkozást. A s...