Ugrás a fő tartalomra

„Hahó, kicsi koszosok!”



Majdnem húsz évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy Visky András az 1989 végén Romániában megélt személyes, családját érintő drámáját – vagyis harmadik gyermeke elvesztését még magzatként – papírra tudja vetni, Pornó - Feleségem története címmel. Az apropót ehhez egy 2008-ban meghirdetett drámapályázat szolgáltatta, amely a bibliai tízparancsolat egyikének kidolgozására szólította fel a szerzőket. Visky Andrásnak a Ne lopj! elve adta az ihletet ahhoz, hogy személyes tragédiáját a Pornó fedőnevű asszony sorsába illessze bele.

Akit 1989 Romániájában azért kívántak ellehetetleníteni, mert minden szempontból rendszerellenesnek bizonyult: azon túl, hogy a ’80-as évek Bukarestjének utcáit ellepő nincstelen gyermekeknek utcaszínházat csinált, egész lényével: jelenségével, habitusával gyanúsnak bizonyult. Mert nem volt hajlandó félni, abban a társadalomban, ahol a diktatúra nem kivételes állapot volt, hanem az állandóság.

Árkosi Árpád rendezői koncepciójának lényegét épp az adja, ahogyan Pornó épp a színházcsinálás által tudja a maga és az utcagyerekek, a „kis koszosok” számára a „nem diktatúra” állapotát megteremteni. Mert ha játszik, megnő benne a szeretet, ami – a nőt alakító Imre Éva játékából végig ezt érezzük - immunissá teszi őt a rendszer zabráló, azaz az embertől mindent: az életét, az elméjét, a családját ellopó jellegével szemben. 



A rendezés érdekessége, hogy ebbe a színház köré épülő színházi előadásba épp a szerző, Visky András hangján szüremkedik be a valóság, azaz a diktatúra: ő lesz az, aki Pornó megfigyelési aktáinak a felolvasásával a nézőt „helyre teszi”. A dokumentumok, mint a valóság beszüremkedésével és egyre nagyobb térhódításával pedig azt hihetnénk, hogy a játék, a színészlét Pornó életében is háttérbe szorul. De nem. Árkosi rendezésében ugyanis az idő és a megfigyelés előrehaladtával az utcaszínházi lét helyett a megélt valós események teatralizálása veszi át a „kicsi koszosoknak” szánt játék helyét: azaz ennek a párját, a magzatát és ezzel együtt az értelmét is elveszítő asszonynak a kálváriáját továbbra is csodálatos színház a színházban-jelenetek során kísérhetjük végig. Ahol minden egyes, Pornó életében fontos személyt egyetlen színész, Sinkó Ferenc testesít meg: az Embernek nevezett kedves mellett ő játssza a szomszédot, aki figyelmezteti a nőt arra, hogy lehallgatják, ő lesz Anti, aki a securitate szerint már a nevével is, azaz nomen est omen-ként kíséri és segíti Pornó rendszerellenesnek, „antinak” tartott utcaszínházi tevékenységét, de még a hölgy anyósa is. Abban az adaptációban, amely a valóságot játékkal felcserélő nő helyzetének és a romániai forradalomba torkolló diktatúrának a kettőségét rendkívül finoman és árnyaltan érzékelteti.

Gyürky Katalin 

Nyitókép: Pornó - Feleségem története | Imre Éva
Kép: Kerezsi Béla

A kritika a Kisvárdai Lapok 2020. 08. 26. számában jelent meg. Szerkesztő: Ungvári Judit; Felelős kiadó: Nyakó Béla


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Švejk, humor, háború

Jól ismert történet, új köntösben Elég csak kimondani vagy leírni – mindenféle magyarázat nélkül –, hogy Švejk, ami bizonyosan többünk számára ismerősen cseng. Ebben közrejáthatott az is, hogy Jaroslav Hasek cseh humorista és író Švejk, a derék katona című alkotását csaknem hatvan nyelvre fordították le, köztük magyarra. A mű alapján ezúttal Kaj Ádám rendezésében készült el a Švejk az óbudai Térszínházban dark operett, avagy zenés monarchiasirató műfaji megjelöléssel. A Kehely kocsmától a frontig egy egészen sajátos atmoszférát teremtő dalok kíséretében jutunk el, amelyek szövegét Vörös István, zenéjét pedig Bucz Magor jegyzi. A zene szerves része az előadásnak Az előadás a Déryné Program Barangoló alprogram részeként készült el, így díszlet kidolgozásánál fontos szempont lehetett, hogy könnyen utaztatható legyen. Orth M. Dániel, aki a látványért felelt, a Kehely kocsma terében megtalálható díszletek áthelyezésével – és funkciók átruházásával – oldotta meg a különböző helyszínek látván...

A 2024-es év díjazottai

2024. június 21. és 29. között megrendezték a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválját. A versenyprogram előadásait Balogh Tibor dramaturg, színikritikus, a fesztivál művészeti tanácsadója válogatta. A színházi seregszemle idei díszvendége az alapítása 25. évfordulóját ünneplő székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház volt. Mások mellett Szabadkáról, Újvidékről, Kassáról, Székelyudvarhelyről, Kolozsvárról, Sepsiszentgyörgyről, Marosvásárhelyről, Nagyváradról, Csíkszeredából, Beregszászból és Gyergyószentmiklósról érkeztek a magyar nyelven játszó színházak, valamint láthatók voltak a Térszínház, a Ferencvárosi Pinceszínház és az Udvari Kamaraszínház, a versenyprogramon kívül pedig az Újszínház, a Lilom Produkció, az Orlai Produkció és a Veres 1 Színház előadásai is. Kilenc nap alatt huszonhét produkció került színre három helyszínen. Balázs Zoltán színész, rendező elhozta középiskolásoknak szánt színésztechnikai beszélgetőjátékát, az Aranybogár elnevezésű módszertani foglalkozást. A s...

Csatában az „orgonizmus” ellen

Különleges, napjainkra erősen reflektáló előadást készített Ricz Ármin a Szabadkai Népszínházban. A rendezőt a Tartuffe-előadás kapcsán pályájáról is kérdeztük. Ha jól tudom te színészként kezdted a pályát. Miért, mikor döntöttél úgy, hogy rendezőként is dolgoznál, tanulnál? Másfél éve vagyok a Szabadkai Népszínház társulatánál, és körülbelül azonos arányban kapok színészi és rendezői feladatokat. Már a színművészetin fölébredt bennem a vágy, hogy rendezzek is. Mi egy háborús generáció vagyunk, folyamatosan azt tapasztaltam, hogy kis létszámú csoportokban dolgoztam. Néztük folyamatosan az osztálytársainkat, és akkor éreztem meg, hogy mennyire fölvillanyozó érzés tud lenni, hogyha felcsillan egy-egy jó gondolat, vagy egy instrukció, amivel a társainkat segíthetjük. Miben láttad a Tartuffe relevanciáját és hogyan, miért tud ez a dráma működni most, 2024-ben Szabadkán? Én választottam a szöveget, mert azt gondolom, hogy egy jól működő darab. A közösségi média és az internetes kommunikáció...