Ugrás a fő tartalomra

Egy helyben állva


Faragó Béla – Forgács Miklós – Czajlik József: Ma már nem mész sehova

Malina Hedviget 2006 augusztusában Nyitrán érte súlyos támadás: két idegen verte félholtra, miután magyarul beszélt telefonjába. A nyomozás vádemeléssel zárult, csak éppen a lány ellen emeltek vádat, többek közt hamis tanúzás, a hatóságok félrevezetése miatt. Az ügy tragikus abszurdba fordult: az igazságszolgáltatás helyét a politikai csatározások és az elképesztő konteók vették át. Az ügy végére csak 2018-ban került pont – ekkor zárták le a nő elleni eljárást.

Lehetne e történetből provokatív dokumentumdrámát írni, mint ahogy egyes cserepeinek, motívumainak felhasználásával olyan darabot is, amely bonyolultabban, rétegzettebben szól politikai, illetve etnikai viszonyokról. És felmerülhet a történet feldolgozásának többféle, az előzőeknél valamivel szokatlanabb útja is. Az a forma, amelyet a kassai Thália Színház Czajlik József rendezte előadása választott, alighanem egészen originális. „Opera-operett-oratórium-interaktív színház” a műfajmegjelölés, s ha ehhez még hozzátesszük, hogy az interaktív színházi forma megteremtéséhez Takács Gábort, a Káva Kulturális Műhely vezetőjét hívta vendégként a színház, a zenét pedig Faragó Béla szerezte, szinte minden adott volt ahhoz, hogy különleges, emlékezetes produkció szülessen. Ehelyett azonban egy látható igényességgel és komoly munkabefektetéssel elkészített, de egymást csaknem kioltó és ráadásul önmagukban is problematikus elemekből építkező, zavarba ejtő hibrid jött létre.

Azt hiszem, a probléma ott kezdődik, hogy a Malina-ügy eleve kevéssé alkalmas arra, hogy interaktív módon építkező előadás alapanyaga legyen. Befogadói interaktivitást, lelkes részvételt, kreatív ötleteket, vitakészséget a megosztó ügyek feldolgozásakor lehet elvárni. A Malina-ügy nem ilyen, önmagában sem, és az előadás sem tesz kísérletet arra, hogy a lány igazságát megkérdőjelezze. Vagyis a morális állásfoglalás egyértelmű, nincs min vitatkozni. Valós interakció gyakorlatilag nem alakul ki, viszont az interaktivitásra irányuló kísérlet nem egyszer lelövi a zenei formák poénjait. Ha például a legvadabb konteókat megelevenítő, abszurdba hajó operával kezdődne a játék, a nézői érdeklődés alighanem hosszasabban maradna meg, mint így, hogy egy hosszúra nyúló felvezetés elmagyarázza, mit is fogunk látni. Persze a zenei betétek önmagukban is fenntarthatnák a befogadói figyelmet, de mintha nem született volna határozott döntés arról, mik is legyenek ezek: önmagukban is értelmezhető, megálló darabok, stílusimitációk esetleg paródiák? Nem érzem kompetensnek magam arra, hogy Faragó Béla zenéjét értékeljem, de szubjektíven azt mondanám: amit hallottam, leginkább stílusimitációnak tűnt (a három közül a számomra legkevésbé érdekes útnak), és ezt az érzést a szöveg és az előadásmód is erősíti. Legalábbis az opera és az oratórium esetében, merthogy az operettnél a dalszöveg és a játékmód is eldöntetlen: elhangzanak olyan sorok is, amelyek bármely operettben szerepelhetnének, másutt azonban blőd operettszövegeket karikírozó/parodizáló mondatokat hallunk. Miközben a szereplők között van olyan, aki tartása, jelmeze alapján akár egy klasszikus operettből is kiléphetne, de olyan is, aki bizonyosan egy kaposvári antioperettből érkezett. A szereplők néha táncolnak kicsit, de többnyire inkább egy helyben állnak.

Az amúgy kiváló szereplőgárda színészi teljesítményét nehéz értékelni, hiszen a színészi feladatok e konstrukcióban igencsak korlátozottak – inkább a szép énekhangok tűnnek ki (elsősorban a női szereplőké). És méltánylandó az a fegyelmezett csapatmunka, amellyel kórusként, illetve a hosszabb-rövidebb szólókban próbálják a befogadói figyelmet fenntartani, irányítani. Nem az ő hibájuk, hogy ez csak ideig-óráig sikerülhet. És az sem, hogy az előadás végén nagyjából azt a néhány gondolatot vihetjük haza tanulságként, amelyet Takács Gábor már a játékot megkezdő monológjában elmondott.

Urbán Balázs

Kép: Kerezsi Béla

Az interjú a Kisvárdai Lapok 2020. 08. 29. számában jelent meg. Szerkesztő: Ungvári Judit; Felelős kiadó: Nyakó Béla

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sírva vigad a magyar (színész)

Urbán András rendezésében láthattuk a Történt egyszer Újvidéken című előadást. „Kisebbségi extravaganza sok zenével, tánccal, szellemekkel és indiánokkal”, így határozza meg saját magát a produkció. Nos, ezek közül valóban egyikből sem volt hiány. Talán ezt az előadást vártam a legjobban a fesztiválon, mert rendkívül izgalmasnak találom Urbán András rendezői világát, így kíváncsian vártam, az újvidéki társulattal közösen mit alkottak – és szerencsére nem okoztak csalódást. A színház születésnapi ünnepsége után járunk, egy hosszúra nyúlt buli hajnali fázisát láthatjuk, ahol már senki sem önmaga. Az alkohol és a kései órai hatására felszínre kerülnek ki nem mondott szavak, bántalmak, konfliktusok – közben meg néha dalra is fakadnak a színészek. Miközben halad előre az este, a színházban dolgozók reflektálnak saját színészi mivoltukra. Önirónia a javából, a színház alapvető kérdéseit feszegetik: negyedik fal, mit gondolunk a saját művészetünkről, interakció a közönséggel, egyáltalán, mi i...

Szerelemvilág | Beszélgetés Budizsa Evelynnel

Billy kifundálja, hogy hamis igazolással tettetve magát halálos tüdőbetegnek, felkéredzkedik a csónakra, amely szereplőválogatásra szállítja a helybelieket. Csónakos Bobby, aki az érzelemkészletét vállra vetett szerszámosládában mozgatja, mindig körültekintően, a sérelmek súlyának megfelelően illesztve egymáshoz a készségeket, fontolja meg a sújtó brutalitást. Billyre nagyot sújt, a feltételezett szimulálás miatt. Nagyot, ám részvéthozót, mert Helén, a vonzóan dekoratív, ám enyhén elme-kripli tojásfutár félredobja haragját, amiért nem őt. hanem a nyomorékot vitték próbafelvételre Amerikába, és teljesíti annak régi, titkolt kívánságát: sétára indulnak. Szerelmüket azonban megvérzi a mégis valódi tüdőbaj. Helén Budizsa Evelyn. 7 éve végezett színművészként Kolozsváron, a Babeş-Bolyai Tudományegyetemen, 8 éve tagja a Harag György Társulatnak Szatmárnémetiben. Eddigi pályáján körülbelül 8 főszerepet kapott, dolgozhatott Bocsárdi Lászlóval, Andrei Șerbannal, Sardar Tagirovskyval. Anyakönyvi...

California dreamin'

Mit tehet egy csúf, sánta, tüdőbajos fiú egy kicsiny, eldugott, írországi szigeten azon túl, hogy naphosszat fixírozza a teheneket? Álmodozik és remél, hogy egyszer több lesz, mint lenézett nyomorék, és talán ő is megleli majd az igaz szerelmet. A Szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulat Martin McDonagh A kripli című darabjával, Bélai Marcel kiemelkedő minőségű rendezésével érkezett a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiváljára. Martin McDonagh ír drámaíró darabjai veszélyesek: csupán első olvasatra tűnnek közönségbarát, jól formálható, szép kerek egésznek, azonban, ha a színházi alkotó példának okáért A kripli mélyére ás, rögtön szembe találja magát a nagyívű dramaturgiai építkezés és a tűpontos ritmus szerzői követelményeivel, amit megúszni nem lehet, különben darabjaira hullik az előadás. S még említésre sem került a dráma többrétegű jelentéstartalma, amely egyszerre nyújt a közönségnek fekete komédiát, de fontos társadalmi kérdéseket is felvet, amelyekre ugyan válaszol...