Ugrás a fő tartalomra

Morális játékok



Borbély Szilárd amoralitás-játékát, az Akár akárkit vitte színre a Kassai Thália Színház, Czajlik József rendezésében. A tragikusan korán elhunyt szerző brutális kortárs látleletet mutat fel ebben a művében, ám nem könnyíti meg a színházcsinálók dolgát, ha fogást akarnak találni a darabon.

A kassaiak előadásának erőssége és egyben gyengéje is az, hogy nehezen találnak kulcsot a borbélyi szöveghez, amely rendkívül határozott és kimunkált struktúrában létezik. Erősség is, hiszen arra készteti az alkotókat, hogy birkózzanak a szöveggel, saját jelrendszert alakítsanak ki hozzá, kreatív megoldásokra szorítja rá az adaptálókat. De ez most gyenge pont is, mivel itt a világépítés nem sikerül egységesen. Nehéz szöveg Borbély Szilárdé és nem pusztán azért, mert a moralitás műfaja már távolra sodródott a mai embertől, bár bizonyára ez is közrejátszik. Patikamérlegen kimért és precízen kidolgozott szóépítmények, gondolat-felhőkarcolók között bolyongva úgy képzelem, hogy szükség lett volna egy olyan forma-bédekkerre, amely a nézőt kézenfogva viszi végig a nyolc példázaton, valahogy ahhoz hasonlóan, ahogy pár napja láthattuk A per előadásának magabiztos, átgondolt és nagyon szépen rétegzett formavilágában.

Érzésem szerint a forma lehetett volna a kulcs ehhez a műhöz is, ám az előadásban ez csak részlegesen mutatkozott meg. Izgalmas volt a kezdés, a maszkok megtöbbszörözött használata, ez rögtön kapcsot teremtett az archaikus formákkal, s felkínálta egy olyan stilizáció lehetőségét, amelyben nagyon is megélt volna ez a szöveg. Sajnos, ez azonban nem vált stílusteremtő erővé az előadásban, holott egy-két ponton meglepően üdének és gondolatébresztőnek bizonyult. A kortársság érzetét is bőven elegendő lett volna a szöveg hullámaira ráfekve megteremteni, a brechti songok tökéletesen hozzák a posztmodern civilizációnk atmoszféráját, szerintem jobban, mint a jelmezek hiperrealisztikus modernsége (jelmeztervező és maszkok: Őry Katalin). A díszlet, bár tetszetősen indusztriális, szerintem sokszor kihasználatlan maradt, hiszen a történések többsége a fémlemez-transzparensek előterében zajlik (díszlettervező: Gadus Erika). Ugyanakkor a már említett songok például egészen jól működnek, és ügyes zenei struktúrát építenek ki az előadásban (zeneszerző: Lakatos Róbert). Összességében azonban elég ambivalens képet mutat a produkció, hol el tud sodorni, hol nem, dinamikája sokszor váltakozik, s nem tud olyan koherens egységet teremteni, mint például az ugyancsak a kassaiaktól látott, néhány évvel ezelőtti Szentivánéji álom.

Pedig nagyon is érdemes időről időre elővenni ezt a darabot, amely tág teret, jó lehetőségeket kínál a különböző, akár homlokegyenest más-más stilisztikájú és hangsúlyú rendezői értelmezésekhez. Már a felütésben nyersen „hozzánkvágja” a gondolkodnivalót: „A koponya kérdezi kezemben, hogy Hamletet fordítni helyesebben nem így kén: Vanni vagy nem vanni? De ki szeretne vanni egy kicsit? És mi jó jöhet a vanás után, kérdezem.” A nyolc kortárs példázat gondosan kimunkált, valóban a középkori moralitás-játékokat idéző ál-archaikus nyelvezettel szól hozzánk napjaink civilizációs betegségeiről, a modern bérrabszolgaságtól a túlfogyasztáson keresztül a médiatorzításokig. Czajlik József rendezésének vannak nagyon értékes pillanatai, de talán még határozottabban mozdulhatott volna az erősebb-stilizáltabb misztérium-jelek irányába. A vége kép éppen ilyen erős hatású, vörös ördögfigurája és a virágkoszorúval ellátott csontváza mintha valamelyik mexikói misztériumjátékból lépett volna elő. Utóbbi feliratot mutat: „memento mori”. Majd ez a felirat megfordul és a „carpe diem” válik láthatóvá. És valóban elgondolkodik az ember: tényleg csak ennyi? Ennyi is elég nekünk, hogy éljünk a mának? Mert úgyis meghalunk? Kiterítenek úgyis… de azonnal berzenkedik bennem valami morális őssejt, hogy ez így nincs rendjén. Hiszen kiterítenek úgyis… hátha jön még valami a vanás után.

Ungvári Judit
Képek: Gáncs Tamás

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Három a francia igazság

Szerencsés nép a francia, hiszen a vaudeville, mint a 16-17. századi Párizs utcáinak lassanként cselekményessé összefűzött vidám dalai olyan műfajokra hatottak jelentősen, mint a sanzon, az opéra comique, vagy éppen a kabaré. A többszáz éves vaudeville-t nem véletlenül társítják Marc Camoletti Boeing, Boeing – Leszállás Párizsban című, 1960-ban bemutatott világhírű komédiájához, hiszen a darab esszenciáját adja mindannak, amit L’Hexagone környékén gondolnak komikumról, szerelemről, erotikáról és szatíráról. Kétségtelen, hogy a vígjáték óriási sikeréhez – a világon a legtöbbet játszott francia darab – hozzájárult az 1965-ben Tony Curtis és Jerry Lewis főszereplésével bemutatott mozi is, de minden bizonnyal enélkül is rendszeres szereplője lenne a kasszasikert és a közönség szórakoztatását is szem előtt tartó direktorok repertoárjának. Mert hogy a Boeing nem titkoltan a nevettetés szándékával hódít, és miért is ne lenne helye akár a kisvárdai versenyprogramban? Főként, ha olyan színvon...

A 2024-es év díjazottai

2024. június 21. és 29. között megrendezték a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválját. A versenyprogram előadásait Balogh Tibor dramaturg, színikritikus, a fesztivál művészeti tanácsadója válogatta. A színházi seregszemle idei díszvendége az alapítása 25. évfordulóját ünneplő székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház volt. Mások mellett Szabadkáról, Újvidékről, Kassáról, Székelyudvarhelyről, Kolozsvárról, Sepsiszentgyörgyről, Marosvásárhelyről, Nagyváradról, Csíkszeredából, Beregszászból és Gyergyószentmiklósról érkeztek a magyar nyelven játszó színházak, valamint láthatók voltak a Térszínház, a Ferencvárosi Pinceszínház és az Udvari Kamaraszínház, a versenyprogramon kívül pedig az Újszínház, a Lilom Produkció, az Orlai Produkció és a Veres 1 Színház előadásai is. Kilenc nap alatt huszonhét produkció került színre három helyszínen. Balázs Zoltán színész, rendező elhozta középiskolásoknak szánt színésztechnikai beszélgetőjátékát, az Aranybogár elnevezésű módszertani foglalkozást. A s...

Az időtlenné tett népszínmű

Szigligeti Ede viszonylag keveset játszott népszínművével érkezett idén Kisvárdára a vajdasági Tanyaszínház. A többségi társadalommal szemben álló család történetét feldolgozó előadásban a sztereotipikus cigány-ábrázolásokkal leszámolva, a cselekményt időtlenségbe helyezve mutatják be a vajdasági akadémisták a kitaszított szerelmeseket. A Tanyaszínház szereplései során amint megkedvelünk egy társulatot, az máris átalakul – mivel ezekben a produkciókban főként az Újvidéki Művészeti Akadémia mindenkori (akár végzős vagy frissen végzett) hallgatói vesznek részt. Gombos Dániel vezetésével, akit A cigány t koordinátoraként olvashatunk a színlapon, azt láthatjuk, hogy egy olyan dinamikus és alapjaiban átgondolt vezetés jellemzi a társulatot, amely a Tanyaszínház fundamentális értékeire fókuszál. Legyen szórakoztató, ám foglalkozzon elgondolkodtató témákkal, teremtsen lehetőséget a fiataloknak és jusson el minél több vajdasági nézőhöz. Az idei előadásban tizenkét hallgató és hat frissen végze...