Ugrás a fő tartalomra

Íme a 2023-as zsűri!

A Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján a versenyprogram előadásait idén is egy öttagú zsűri értékeli. A zsűritagok részt vesznek az előadások másnapján a Szakmai Klub beszélgetésén, akár hozzászólóként is. A versenyprogramok végeztével ők ítélik oda a fesztiváldíjakat. A díjosztó grémium összetételére a fesztivál művészeti tanácsadója, Balogh Tibor tett javaslatot.


 
A 2023-as év zsűritagjai Dienes Blanka színésznő, Kiss József Jászai Mari-díjas, drámaíró, rendező, a Soproni Petőfi Színház igazgatója, Németh Ákos József Attila-díjas drámaíró, műfordító, rendező, Szekeres Szabolcs színikritikus, és Szigeti Réka dramaturg.


Dienes Blanka: „Nagy megtiszteltetés számomra, hogy a zsűri egyik tagjaként vehetek részt idén a kisvárdai színházi találkozón. Több alkalommal volt lehetőségem szerepelni a Fesztivál színpadán az Újvidéki Művészeti Akadémia által, a Tanyaszínházzal és Újvidéki Színházzal. Sok tapasztalattal, élménnyel gazdagodtam. Mindig felvillanyoz, amikor sokféle színházat látok. Látni, átélni, átérezni, adni, kapni, tanulni. Ebben a szellemben indulok neki idén is.”


 
Kiss József: „Most láttam a MITEM-en Eugenio Barba csodálatos Anasztászisz (Feltámadás) előadását. Egymás mellett, egy időben lépett színpadra a japán nó színház, a kínai opera, a balinéz topeng, az indiai kathakali, a brazil bumba meu boi, Európa és Amerika képviselői, még a magyar népzenei és tánchagyomány jeles művelői is, akik egymás mellett, egymás zenéire táncolva, egymás hagyományait játékosan, tisztelettel, szeretettel ízlelték, élték, élvezték. Előítéletek nélkül. A különös, himnikus előadás, nevezhetném ünnepnek is, legszebb pillanatának egyike az volt, amikor a kínai táncos megpróbálta feltámasztani a kis színesbőrű fiúcskát azzal, hogy levetve a gyönyörű, színes ruházatát, fejdíszét, ezeket a halottnak vélt gyermek testére fektette, majd egy fehér alapruhában az arcáról is letörölte a tradicionális fehér festéket, s megkerülve a reményvesztett európai – commedia dell’ arte-t idéző – táncost, aki karjait széttárva, csüggedten pihent, ölelő anyaként ráhajtotta a férfi vállára a fejét. Egy piétát láttunk. Jézust és Máriát. Megrendítő volt. Az alkotó az azonost kereste a világ embereinek közös gesztusaiban, játékaiban. Ecce homo. Ezt a közösségi érzést, az azonosságtudat katartikus felismerését és megélését várom a kisvárdai együttléttől. A titokzatos anyanyelv rendező erejét, ahogy elmos minden akadályt a párbeszéd elől. A találkozást várom, hogy felismerjük önmagunkat egymásban. Makovecz Imre mondta: „Azért jött létre a Magyar Művészeti Akadémia, hogy a gyermeki szellem közöttünk megjelenjen.” Makovecz és Barba gyermeki szellemét várom ünnepi lélekkel Kisvárdán.”



Németh Ákos: „A kisvárdai fesztiválon többször is részt vehettem már, mint rendező, mint szerző. Családias, de remekül végigvitt fesztiválokra emlékszem vissza, olyan eseményre, ami egyedülálló lehetőséget kínál a színház határon túli szereplőivel való találkozásra, olyan előadásokat láthat a magyarországi néző, amiket különben nem vagy kevésbé lenne módja, és nemcsak határon túliak találkoznak magyarországi színházcsinálókkal és előadásokkal, hanem felvidékiek délvidékiekkel, erdélyiekkel. Egy hétre ténylegesen egybeolvad a magyar nyelvű színházi szakma” 


Szekeres Szabolcs: „Idén lép érett életszakaszának új fejezetébe a Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválja. 35 év nem kevés idő, különösen akkor, ha tudjuk, hogy küzdelmes időszakaszokat is átvészelt a fesztivál. Ám sikerült áthidalniuk a problémákat a szervezőknek, valamint az eseménynek otthont adó város vezetőinek. Sok van tehát az 1988-ban indult fesztivál háta mögött, és (remélhetőleg) legalább ennyi áll még előtte. A földrajzilag egymástól távol eső, a színházcsinálást másképpen értelmező, de lélekben talán hasonló alkotók találkozója valósulhat meg Kisvárdán. A találkozás, a közös esztétikai tapasztalat, a kulturált vita lehetőségét kínálja a rendezvény a mégoly eltérő gondolkodású, világlátású művészek és emberek között is. Őszintén remélem, hogy idén sem lesz ez másképp, ezért vállaltam el a zsűritagságot.”


Szigeti Réka: „Idestova huszonhárom éve jártam először a kisvárdai színházi fesztiválon, és a huszonhárom évből csak az a hét év maradt ki, amíg megszültem a három gyermekemet és otthon voltam velük. Szeretem azt, amikor sok jó előadás van egy helyen. Mindig azt mondom: nem nekem kell több száz kilométert utaznom egy-egy jó előadásért, hanem a jó előadások jönnek el hozzám. Életem egyik legjobb Antigoné előadását köszönhetem Kisvárdának és számtalan olyan színházi élményt, amire a mai napig jó szívvel emlékszem. Nem tudom, milyen lehettem dramaturg szakos hallgatóként a kívülállók számára, de tavaly is csodálattal néztem a fiatalokat, akik bátrak, van véleményük, vannak meglátásaik, értik és érzik a színházat, és csak remélem, hogy én is ilyen voltam sok évvel ezelőtt. A zsűri tagjának lenni mindenekelőtt felelősséget jelent. Ez a felelősség nagyobb nyitottságot és érzékenységet kíván, mintha csak nézőként ülnék be egy-egy előadásra. Tele vagyok várakozással és hiszem, hogy idén is sok jó produkciót, bravúros színészi teljesítményt láthatunk. Legyen nehéz dönteni – ezt kívánom.”




Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sírva vigad a magyar (színész)

Urbán András rendezésében láthattuk a Történt egyszer Újvidéken című előadást. „Kisebbségi extravaganza sok zenével, tánccal, szellemekkel és indiánokkal”, így határozza meg saját magát a produkció. Nos, ezek közül valóban egyikből sem volt hiány. Talán ezt az előadást vártam a legjobban a fesztiválon, mert rendkívül izgalmasnak találom Urbán András rendezői világát, így kíváncsian vártam, az újvidéki társulattal közösen mit alkottak – és szerencsére nem okoztak csalódást. A színház születésnapi ünnepsége után járunk, egy hosszúra nyúlt buli hajnali fázisát láthatjuk, ahol már senki sem önmaga. Az alkohol és a kései órai hatására felszínre kerülnek ki nem mondott szavak, bántalmak, konfliktusok – közben meg néha dalra is fakadnak a színészek. Miközben halad előre az este, a színházban dolgozók reflektálnak saját színészi mivoltukra. Önirónia a javából, a színház alapvető kérdéseit feszegetik: negyedik fal, mit gondolunk a saját művészetünkről, interakció a közönséggel, egyáltalán, mi i...

Szerelemvilág | Beszélgetés Budizsa Evelynnel

Billy kifundálja, hogy hamis igazolással tettetve magát halálos tüdőbetegnek, felkéredzkedik a csónakra, amely szereplőválogatásra szállítja a helybelieket. Csónakos Bobby, aki az érzelemkészletét vállra vetett szerszámosládában mozgatja, mindig körültekintően, a sérelmek súlyának megfelelően illesztve egymáshoz a készségeket, fontolja meg a sújtó brutalitást. Billyre nagyot sújt, a feltételezett szimulálás miatt. Nagyot, ám részvéthozót, mert Helén, a vonzóan dekoratív, ám enyhén elme-kripli tojásfutár félredobja haragját, amiért nem őt. hanem a nyomorékot vitték próbafelvételre Amerikába, és teljesíti annak régi, titkolt kívánságát: sétára indulnak. Szerelmüket azonban megvérzi a mégis valódi tüdőbaj. Helén Budizsa Evelyn. 7 éve végezett színművészként Kolozsváron, a Babeş-Bolyai Tudományegyetemen, 8 éve tagja a Harag György Társulatnak Szatmárnémetiben. Eddigi pályáján körülbelül 8 főszerepet kapott, dolgozhatott Bocsárdi Lászlóval, Andrei Șerbannal, Sardar Tagirovskyval. Anyakönyvi...

California dreamin'

Mit tehet egy csúf, sánta, tüdőbajos fiú egy kicsiny, eldugott, írországi szigeten azon túl, hogy naphosszat fixírozza a teheneket? Álmodozik és remél, hogy egyszer több lesz, mint lenézett nyomorék, és talán ő is megleli majd az igaz szerelmet. A Szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulat Martin McDonagh A kripli című darabjával, Bélai Marcel kiemelkedő minőségű rendezésével érkezett a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiváljára. Martin McDonagh ír drámaíró darabjai veszélyesek: csupán első olvasatra tűnnek közönségbarát, jól formálható, szép kerek egésznek, azonban, ha a színházi alkotó példának okáért A kripli mélyére ás, rögtön szembe találja magát a nagyívű dramaturgiai építkezés és a tűpontos ritmus szerzői követelményeivel, amit megúszni nem lehet, különben darabjaira hullik az előadás. S még említésre sem került a dráma többrétegű jelentéstartalma, amely egyszerre nyújt a közönségnek fekete komédiát, de fontos társadalmi kérdéseket is felvet, amelyekre ugyan válaszol...