Ugrás a fő tartalomra

Ha már nem tehet másképp, jobb, ha élvezi

A Szabadkai Népszínház Magyar Társulata, ahogy az igazi népszínházhoz illik, nagy, színes, bőszoknyás sokadalomként vonult fel a Refi Színpadra. Elviselhetően meleg, hársillatú, nyári este, a közönség fáradt, és várja a felüdülést. Nagy felelősség egy fesztiváli nap utolsó fellépőjének lenni, a tét: feltenni a koronát az egész napos élményekre, vagy az utolsó vért is kipréselni a nézőkből. De ne legyünk ilyen komolyak, húzdrácigány. A népi banda húzza, fújja, pengeti a talpalávalót. Nem akárki mulat már három napja: Balázs, a fiatal kisbirtokos. Fiatal felesége, Pólika megelégeli a tékozlást, is visszamegy nevelőanyáihoz, akik ahelyett, hogy vigasztalnák, vissza akarják küldeni férjéhez. Számunkra ez felháborító, de abban a korban egészen más volt a nő helye, így nem akadunk fenn, ahogy a cigányozáson sem. A három hóbortos vénasszony nagyon mulatságos, terjedelmesek, és nem csak a sok rétegnyi alsószoknyától… Mesébe illő a hangulat, ám még sincs mese, itt dolgozni kell, szőni, fonni, pletykálni. Pedig, mint kiderül, ők is voltak fiatalok, de biz ám, pirulnak is bele.


A dzsentri világ idilli világát idézi a darab, kicsit irigyeljük a szereplőket, hisz titkon mi is szeretnénk célok és felelősség nélkül létezni, mulatni. A darabban folyton esznek-isznak. Nem marad megbontatlanul a szekrényben őrzött pálinka, és milyen úriember az olyan, aki nem bivalytejjel issza a kávét. Pedig bizony lehet a luxustól is fanyalogni, ha megteheti az ember.

Balázs férfiúi gőgjét és már-már állatias züllését is kifejezi az, ahogy a kolbászba harap. A kolbásszal pedig lehet pajzán tréfát űzni, sőt verekedni is. A Balázst játszó Hajdú Tamás bravúros játéka megidézi a móriczi világ csizmaszárcsapkodós, mulatós reménytelenségét. Különösen emlékezetes, ahogy az egyik nevelőanya egy szál lúdtollal „zenél”, teljes beleéléssel. Nem számít, hogy nem áll össze a dallam, ez az ő nótája. Ő sem, ahogy Balázs sem élhet muzsikaszó nélkül.

Az előadás szünetében a zenészbanda magával csalja a közönséget, megyünk, lassan, míg az utcára nem érünk. Ott körbeálljuk Balázst és a zenekart, el-elkap a nótáskedv, lábunk járná az ütemre, de moderáljuk magunkat, mert azért mégiscsak színházban vagyunk, vagy mi. Más szituációban hatásvadász népbolondításnak tűnne, de itt a darab szerves része. Balázs elesik, a földön fekszik, a zenészek körülállják, a fülébe cincognak, így húzzák el a nótáját. Annyira hiteles, hogy az egyik néző fel akarja segíteni.

A második felvonásban távolról, az utcáról halljuk a nótaszót, a színpad előtt be nem tervezett biodíszletként hatalmas éjjeli lepkék repkednek. A szabad tér varázsa, gondolom, biztos csak a vidék illata teszi, hogy olyan jól szórakozom. Pedig nem, a produkció színészileg is nagyon rendben van. Fergeteges játék a gesztusokkal, tánccal, hisz az arcmimikájuk a szabadtári színpad távolságában kevéssé látható. Jól esik látni az ilyen ízes népszínházi produkciót. Amely azon kívül, hogy szórakoztat, hagyományőrző szerepet is betölt. Túl azon, hogy megszólítja a mindannyiunkban ott élő dzsentrit, közel hoz egy letűnt kort. Móricz szereplői kilépnek a kötelező olvasmányok megsárgult lapjai közül, életre kelnek, táncolnak, szerelmesek. Olyanok, mint mi.

A vége természetesen happy end, a levágni tervezett üsző „már tehén azóta, tán már borjat is ellett”. A házaspár újra egymásra talál, és akkor újra megszólal a muzsikaszó. És ekkor már Pólika is a bandával énekel. Ha az ember lánya dzsentrihez megy, nem tehet másképp, és ha már nem tehet másképp, jobb, ha élvezi.


Gulisio Tímea
Képek: Tugya Vilmos

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sírva vigad a magyar (színész)

Urbán András rendezésében láthattuk a Történt egyszer Újvidéken című előadást. „Kisebbségi extravaganza sok zenével, tánccal, szellemekkel és indiánokkal”, így határozza meg saját magát a produkció. Nos, ezek közül valóban egyikből sem volt hiány. Talán ezt az előadást vártam a legjobban a fesztiválon, mert rendkívül izgalmasnak találom Urbán András rendezői világát, így kíváncsian vártam, az újvidéki társulattal közösen mit alkottak – és szerencsére nem okoztak csalódást. A színház születésnapi ünnepsége után járunk, egy hosszúra nyúlt buli hajnali fázisát láthatjuk, ahol már senki sem önmaga. Az alkohol és a kései órai hatására felszínre kerülnek ki nem mondott szavak, bántalmak, konfliktusok – közben meg néha dalra is fakadnak a színészek. Miközben halad előre az este, a színházban dolgozók reflektálnak saját színészi mivoltukra. Önirónia a javából, a színház alapvető kérdéseit feszegetik: negyedik fal, mit gondolunk a saját művészetünkről, interakció a közönséggel, egyáltalán, mi i...

Szerelemvilág | Beszélgetés Budizsa Evelynnel

Billy kifundálja, hogy hamis igazolással tettetve magát halálos tüdőbetegnek, felkéredzkedik a csónakra, amely szereplőválogatásra szállítja a helybelieket. Csónakos Bobby, aki az érzelemkészletét vállra vetett szerszámosládában mozgatja, mindig körültekintően, a sérelmek súlyának megfelelően illesztve egymáshoz a készségeket, fontolja meg a sújtó brutalitást. Billyre nagyot sújt, a feltételezett szimulálás miatt. Nagyot, ám részvéthozót, mert Helén, a vonzóan dekoratív, ám enyhén elme-kripli tojásfutár félredobja haragját, amiért nem őt. hanem a nyomorékot vitték próbafelvételre Amerikába, és teljesíti annak régi, titkolt kívánságát: sétára indulnak. Szerelmüket azonban megvérzi a mégis valódi tüdőbaj. Helén Budizsa Evelyn. 7 éve végezett színművészként Kolozsváron, a Babeş-Bolyai Tudományegyetemen, 8 éve tagja a Harag György Társulatnak Szatmárnémetiben. Eddigi pályáján körülbelül 8 főszerepet kapott, dolgozhatott Bocsárdi Lászlóval, Andrei Șerbannal, Sardar Tagirovskyval. Anyakönyvi...

California dreamin'

Mit tehet egy csúf, sánta, tüdőbajos fiú egy kicsiny, eldugott, írországi szigeten azon túl, hogy naphosszat fixírozza a teheneket? Álmodozik és remél, hogy egyszer több lesz, mint lenézett nyomorék, és talán ő is megleli majd az igaz szerelmet. A Szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulat Martin McDonagh A kripli című darabjával, Bélai Marcel kiemelkedő minőségű rendezésével érkezett a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiváljára. Martin McDonagh ír drámaíró darabjai veszélyesek: csupán első olvasatra tűnnek közönségbarát, jól formálható, szép kerek egésznek, azonban, ha a színházi alkotó példának okáért A kripli mélyére ás, rögtön szembe találja magát a nagyívű dramaturgiai építkezés és a tűpontos ritmus szerzői követelményeivel, amit megúszni nem lehet, különben darabjaira hullik az előadás. S még említésre sem került a dráma többrétegű jelentéstartalma, amely egyszerre nyújt a közönségnek fekete komédiát, de fontos társadalmi kérdéseket is felvet, amelyekre ugyan válaszol...