Ugrás a fő tartalomra

Szakmai Klub: Három nővér | A test történetei – Prostituáltak

 

Csehov: Három nővér - a Szabadkai Népszínház Magyar Társulatának előadása

Visky András: A test történetei – Prostituáltak – a CSAK! - Csengeri Alkotó Központ előadása

Sikeresnek ítélték a fesztivál első estéjét a Szakmai Klub hozzászólói. Elsőként a nyitó előadás, a szabadkaiak Három nővére került terítékre. Gilbert Edit kritikus felidézte, több emlékezetes Három nővér-előadást is láthattak a magyar nézők az elmúlt évtizedekben, ilyen volt Ascher Tamás, Jeles András és Vidnyánszky Attila adaptációja is a Csehov-műből. Kiemelte, hogy ennek a feldolgozásnak is nagyon sok emlékezetes momentuma volt, ezek közé tartozik például, hogy nem a katonák okozzák a bajt, vagy ahogy a szexualitás a szokottnál erősebben jelentkezik az előadásban. Összességében olyan sugallata volt az egésznek, hogy vajon lehet-e még örömöt találni, lehet-e élni ebben a fáradt időben – állapította meg a kritikus. Nagyon erős érzet, hogy az életöröm nem válhat életté az előadásban. Hangsúlyosan jelent meg a produkcióban a zene, és sajátos, lehangoló atmoszférája volt a díszletnek, amely egy lebombázott úri lakhoz volt hasonlatos – foglalta össze Gilbert Edit. A többi hozzászóló is kiemelte az előadás önálló és teljesen egyedi zenei világát (Cári-Baczó Tibor). Kovács Dezső kritikus szerint egyértelműen erős interpretáció született ebből a hatalmas anyagból, nagyon izgalmas részletekkel. A zene mellett a jelmezek színvilágát is dicsérte, amely szerinte minden apró részletében finoman kidolgozott volt, a zöld különböző árnyalataival nagyon izgalmasan vett részt a figurák jellemzésében. A szereplők közül kiemelte Kalmár Zsuzsa Olgájának méltóságát és nemességét, illetve Béres Márta Másájának rendkívül széles érzelmi skáláját. Gulyás Gábor esztéta mindehhez csatlakozva hozzáfűzte, nagyon érdekes volt végigszemlélni, ahogy a karaktereket koncepciózusan kicsit másként értelmezte Sebestyén Aba rendező, amitől az egész előadás mai színezetet kapott. Példának Natasa figuráját hozta, aki sokkal inkább hasonlított egy mai celebre, mint a konvenciózusan „erős nőként” ábrázolt Natasákra. Megemlítette még, hogy érthető módon Kosztolányi fordítását használták a szabadkaiak. A fordítás szintén több hozzászólásban szerepelt, Dömötör Adrienne például arról beszélt, érdekes volt megfigyelni, ahogy az előadás végére egyre inkább a mához közelít a nyelvezet, és fokozatosan kikopik Kosztolányi költőisége az előadásból. A kritikus úgy fogalmazott, az elemeltség, a mikrorealista játék, a humor és a játékosság speciális elegye jött itt létre, és ez adja az értékét ennek a feldolgozásnak. Kozma András dramaturg hangsúlyozta, Csehov darabja a modern ember enciklopédiája, amely mindig új és új megfejtéseket eredményez. Szerinte nagyon különböző szinteken lehet más és más hangsúlyokat adni a Három nővérnek, de benne van egy metafizikai szint is a darabban, amely nem véletlenül kezdődik úgy, hogy „az atya meghalt”. Ez nemcsak konkrétan az apára utal, hanem arra is, hogy az ember egy Isten nélküli világba került, ezt az elhagyatottságot is megidézte a díszlet. Olyan benyomást keltett ez a feldolgozás, mintha nem valóságos szereplők mozognának benne, hanem kicsit álomszerű, meseszerű, szinte szellemfigurák – tette hozzá a dramaturg.

A hallgatói programban szerepelt a CSAK! - Csengeri Alkotó Központ produkciója, amelyről először Eszenyi Enikő, az egyik rendező beszélt a Szakmai Klub második etapjában. Megtudhattuk, hogy pár éve kaptak lehetőséget Csengerben egy fesztivál és workshop megvalósítására, ez az előadás ebből a műhelymunkából született meg, határon inneni és túli színművészhallgatók közreműködésével. Több hozzászóló is megdicsérte a produkciót, mondván, hogy önálló előadásként is megállta a helyét nemcsak a szakmai, hanem a szélesebb közönség előtt is. A Visky András, valamint több Beckett-szöveg felhasználásával megvalósult produktumról Árkosi Árpád rendező azt mondta, kicsit olyan, mint egy „expedíciószínház”, amely az alkotókat izgalmas gondolatok megfogalmazásához vezeti.

Lejegyezte: Ungvári Judit

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sírva vigad a magyar (színész)

Urbán András rendezésében láthattuk a Történt egyszer Újvidéken című előadást. „Kisebbségi extravaganza sok zenével, tánccal, szellemekkel és indiánokkal”, így határozza meg saját magát a produkció. Nos, ezek közül valóban egyikből sem volt hiány. Talán ezt az előadást vártam a legjobban a fesztiválon, mert rendkívül izgalmasnak találom Urbán András rendezői világát, így kíváncsian vártam, az újvidéki társulattal közösen mit alkottak – és szerencsére nem okoztak csalódást. A színház születésnapi ünnepsége után járunk, egy hosszúra nyúlt buli hajnali fázisát láthatjuk, ahol már senki sem önmaga. Az alkohol és a kései órai hatására felszínre kerülnek ki nem mondott szavak, bántalmak, konfliktusok – közben meg néha dalra is fakadnak a színészek. Miközben halad előre az este, a színházban dolgozók reflektálnak saját színészi mivoltukra. Önirónia a javából, a színház alapvető kérdéseit feszegetik: negyedik fal, mit gondolunk a saját művészetünkről, interakció a közönséggel, egyáltalán, mi i

Szerelemvilág | Beszélgetés Budizsa Evelynnel

Billy kifundálja, hogy hamis igazolással tettetve magát halálos tüdőbetegnek, felkéredzkedik a csónakra, amely szereplőválogatásra szállítja a helybelieket. Csónakos Bobby, aki az érzelemkészletét vállra vetett szerszámosládában mozgatja, mindig körültekintően, a sérelmek súlyának megfelelően illesztve egymáshoz a készségeket, fontolja meg a sújtó brutalitást. Billyre nagyot sújt, a feltételezett szimulálás miatt. Nagyot, ám részvéthozót, mert Helén, a vonzóan dekoratív, ám enyhén elme-kripli tojásfutár félredobja haragját, amiért nem őt. hanem a nyomorékot vitték próbafelvételre Amerikába, és teljesíti annak régi, titkolt kívánságát: sétára indulnak. Szerelmüket azonban megvérzi a mégis valódi tüdőbaj. Helén Budizsa Evelyn. 7 éve végezett színművészként Kolozsváron, a Babeş-Bolyai Tudományegyetemen, 8 éve tagja a Harag György Társulatnak Szatmárnémetiben. Eddigi pályáján körülbelül 8 főszerepet kapott, dolgozhatott Bocsárdi Lászlóval, Andrei Șerbannal, Sardar Tagirovskyval. Anyakönyvi

California dreamin'

Mit tehet egy csúf, sánta, tüdőbajos fiú egy kicsiny, eldugott, írországi szigeten azon túl, hogy naphosszat fixírozza a teheneket? Álmodozik és remél, hogy egyszer több lesz, mint lenézett nyomorék, és talán ő is megleli majd az igaz szerelmet. A Szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulat Martin McDonagh A kripli című darabjával, Bélai Marcel kiemelkedő minőségű rendezésével érkezett a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiváljára. Martin McDonagh ír drámaíró darabjai veszélyesek: csupán első olvasatra tűnnek közönségbarát, jól formálható, szép kerek egésznek, azonban, ha a színházi alkotó példának okáért A kripli mélyére ás, rögtön szembe találja magát a nagyívű dramaturgiai építkezés és a tűpontos ritmus szerzői követelményeivel, amit megúszni nem lehet, különben darabjaira hullik az előadás. S még említésre sem került a dráma többrétegű jelentéstartalma, amely egyszerre nyújt a közönségnek fekete komédiát, de fontos társadalmi kérdéseket is felvet, amelyekre ugyan válaszol